torsdag 21 november 2019

Familjelastarna - Del 6

De japanska biltillverkarnas entré inom MPV-segmentet kom cirka ett år efter att Renault startade sin revolution redan våren 1984 men det krävs två designers till att formge en bil som är mycket rundare än den kvadratiska bilen från Frankrike.

Britten David Doyle och hans japanske kollega hade fått uppdraget att patentera skisserna från ritbordet på Fujimatsu-fabriken, det dröjde tre år till den officiella lanseringen av Toyotas första generation av stora MPV: n vid namn Previa som godkändes i Europa men på andra marknader heter den Estima respektive Tarago, den sistnämnda skeppades till Australien där den såldes femsiffrigt.

Motorn sitter i mitten men gömd under golvet eftersom kylarvätskans tank sitter under motorhuven, erfarna bilmekaniker på den tiden hade problem att fylla på motoroljan korrekt, det krävdes alltså tips från Bilprovningens anställda genom att lägga på en tratt innan påfyllning, om man glömmer regeln så riskerar bilen att få en elektrisk kortslutning.
Ett annat problem som första generationens Previa hade uppmärksammat var de bakersta stolarna, de kunde fällas och säkras med ett spänne men om man placerar tillbaka en stol där den ska vara kan någon få ett slag i huvudet om ryggstödet kommer i kontakt med pannan.

Mellan 1990 och '99 hade Previa I varit med i leken om utmärkelsen "Bäst i test" på olika biltidningar men hade fått se sig slagen av PSA-gruppens fyrlingar och Renaults mäktiga Espace trots att den använde fyrhjulsdrift i alla modellutbud.

År 2000 kom generation två av Toyotas djärva Previa men den här gången var det framhjulsdrift, längre axelavstånd och baserat på bottenplattan ur lyxsedanen Toyota Camry.
Designad av Hiroshi Okamoto är den nya Previan bättre än föregångaren men också mer modern på insidan genom användning av framtidens elektronik.

Motorutbuden i Previa II var två bensinmaskiner och en diesel, här i Sverige fick man en 2.4 liters rak fyra på 156 hästar men på andra marknader som Australien och övriga EU-länder hade V6: an hämtad från en Camry sålt i hundratals exemplar bara för att dieseln blev billigare i värde.
Efter två generationer har Previan i Europa blivit historia men den senaste generationens bil fick heta XR50 internt men kallades för Estima III i Japan för att Toyotas Europadivision har tankarna fullt med den mindre kombin Corolla Verso respektive utvecklingskostnaderna på de nästkommande modellerna.



https://teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-previa-123614/

Klassiska Top Gears inslag om Toyota Previas duell med Volkswagen Multivan år 1990


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar