Sensommaren 2004 efter marknadsföringen av modellerna 2, 3 och 6 är den första generationen av Mazda 5 något av en intelligent familjebil som klarar av alla kriterier, formgivningen gjordes av en skotte vid namn Moray Callum, brodern till Jaguars dåvarande designansvarig Ian Callum och detta var hans bästa underverk även om Mazda var allierade med Ford innan nedskärningen i koncernen precis före de första bilarna håller på att rullas ut ur fabriken i Hiroshima.
Enligt Auto Motor och Sport var femman baserat på ett existerande bottenplatta från en Volvo V50 respektive Ford Focus, det betyder att den ser mycket vackrare stilmässigt än föregångaren och sätesarrangemanget är bland de mest intelligenta i klassen, en så kallad 6+1-arrangemang gör att det mittersta baksätet fälls ner och förvandlas till två mugghållare med förvaringsfack och armstöden på yttersidan var något av en smart finess som inga andra hade kopierat sedan dess.
Instrumentpanelen på första generationens Mazda 5 ser ganska högkvalitativt och intressant, mätarna är lättavlästa såsom reglagen för klimatanläggningen, CD-växlaren ges som standardutrustning medan i de senare årsmodellerna kostar navigationssystemet extra i Active-utförande.
Tre motorer och tre modellutbud fanns att tillgå på broschyren, ägarna köpte basutförandet Touring med en fyrcylindrig bensinmaskin på 1.8 liter men bästsäljaren sedan introduktionen 2005 var såklart Active med tvålitersmotorn på 145 hästkrafter, enligt en undersökning hade Mazda 5 blivit framröstad som den mest pålitliga MPV: n i den europeiska marknaden även om en fjärdedel av ägarna föredrog MZR CD-motorn, alltså en dieselmaskin på 142 hästar länkad med en sexväxlad manuell låda och alla tre motorer bibehåller en jämn driftkostnad tillsammans med servicelängden på 20 000 km och tolv års vagnskadegaranti.
Åkkomforten är ganska stadig, lika stadig som i en samtida Ford Galaxy eller en Peugeot 807, för mig är styrningen mycket skarpare vid kurvtagning, speciellt i snabba svängar på småvägarna och i höga farter så låter bensinmotorn på två liter och 145 hästar mycket tystare trots små vindtjut på fri trafik.
Generation ett av femman varade i fem år innan den nyare tillskottet trädde fram med en igenkänd framvagn hämtad från halvkombin Mazda 3, mer användbart är de elektriska skjutdörrar som först fanns på en Peugeot 807 och bäst av allt är sidoprofilen flytande, precis som en italiensk sportvagn.
Sätesarrangemanget inne på kabinen av femmans andra upplaga är nästan densamma som i den utgående modellen, systemet bär smeknamnet "Karakuri" och innebär att man gömmer mittersta sätets bas in i vänster baksäte, lägga på mugghållaren istället och låta ryggstödet framstå som ett armstöd.
Andra generationens Mazda 5 har en annorlunda interiör även om växelspaken sitter på exakt samma ställe som föregångaren nämligen upphöjt och närmast reglagen.
Utrustningsmässigt är den aningen förbättrade femman snäppet lyxigare, man kan få navigationssystem som standard i tjänsteversionen Business Edition men de flesta föredrar utförandet TS+ med 1.8 liters SkyActive-motorn och för den som föredrar extra krut i en skolskjuts återfinns bensinmaskinen på två liter och 150 hästar i programmet, den var bränslesnål samtidigt som Stop & Start ingick i priset och orsaken till varför fler väljer bensin istället för en diesel är ju att driftkostnaden gick upp med elva procent jämfört med föregångaren.
Köregenskaperna är någorlunda bra trots att vägbullret förblev den svagaste punkten när den testades av Teknikens Värld några dagar efter VM-finalen 2010.
Efter elva år och två generationer tvingades den otroligt pålitliga femman gå i pension, nedläggningen av en så pass viktig modell beror på dels nedskärningar i det aktuella modellprogrammet och dels övergången till kompakta crossovers i och med dess höga efterfrågan.
Provkörning av Mazda 5 generation 1 årgång 2010
Kort recension om den andra generationens Mazda 5 av Carbuyers webb-TV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar