tisdag 3 december 2019

23 år i klassen under F1 är över

Formula 2-cirkusens sovande jätte Arden International lämnar mästerskapet efter 23 år på tronen och här är berättelsen bakom laget som skördat fler framgångar i de mindre formelbilsklasserna.

Allting började redan hösten 1996 när en då 22-årige Christian Horner efter tre och ett halvt år i den engelska F3-serien köpt en trailer till långtradaren, fadern Garry hade tillräckligt med stålar för att möblera om ett övergivet fabrik i Banbury och beställt en F3000-bil innan grundandet av laget som går under namnet Arden International.

Efter två år som förare i det egna stallet hade Christian lagt hjälmen på hyllan till fördel av skjorta och hörlurar som stallchef.
År 2000 blev Darren Manning värvad till Arden som lagkamrat till Viktor Maslov, han slutade på en åttondeplats i förartabellen genom en säker tredjeplats på Imola, säsongen därpå var något sämre men 2002 är det första steget mot tre raka konstruktörstitlar i F3000 och det var därför som Christian och fadern Garry Horner värvat två nya förare, en av dem var en svensk i form av Björn Wirdheim.

Killen från Växjö i Småland vann tre segrar under säsongen 2003, tagit senare hem förarmästerskapet på finalomgången i Monza och åkte hela vägen upp till Formel 1 som testförare hos Jaguar och Vitantonio Liuzzi blev den senaste att vinna F3000-titeln innan växlingen till GP2 år 2005 fram till 2016.

Fem segrar och fyra Pole positions räckte inte för Heikki Kovalainen att ta hem mästerskapet i GP2: s debutår, det gick till ART Grand Prix och deras viktigaste spelare Nico Rosberg, efter sex tuffa år utan framskjutna placeringar hade tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet 2012 varit gott och väl ett bra år i två olika mästerskap, i och med brasilianaren Luiz Razias bästa säsong hittills hade en annan talang blivit scoutad av de flesta Formel 1-team innan övergången till GP2 och det är nyzeeländaren Mitch Evans; han fick vinna GP3-titeln år 2012 efter en rejäl kamp om guldet med Daniel Abt respektive Antonio Felix da Costa och finnen Matias Laine.
Ett år senare fick en ung ryss vid namn Daniil Kvijat sätta färg på Ardens fortsatta framgångar i den mindre formelbilsklassen GP3, eleven i Red Bull-akademin kammade hem mästerskapsbucklan med trettio poängs marginal före argentinaren Facundo Regalia.

Därefter hade framgångarna i båda FIA-sanktionerade mästerskapen dalat men i British F4 år 2018 fick man vinna teammästerskapet genom fina insatser av fyra förare från olika nationaliteter, bland annat Sébastien Priaulx; son till trefaldige världsmästaren i standardvagnar Andy Priaulx, Jack Doohan som är son till MotoGP-världsmästaren Mick Doohan och norske talangen Dennis Hauger.

Idag fortsätter Arden International att tävla i British F4 respektive Formel Renault efter att Garry Horner gjorde beslutet att sälja F2-ägodelarna till Mercedes-ägda HWA Racing Laboratory.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar