lördag 14 december 2019

F1-klassiker - Malaysia 2001

I Kuala Lumpur har de fem första varven av Malaysias Grand Prix varit mycket dramatiskt, före start hade Giancarlo Fisichella problem att styra in i rutan, valde att starta längst bak och i ett extra formationsvarv fick Juan Pablo Montoya stopp i maskinen, klamrade ur sittbrunnen och löpte till garaget för att få tag på reservbilen.

Mer dramatik efter varv två och in på det tredje när stormvarningen håller på att lamslå hela racerbanan, båda Ferraribilarna åkte av, tappade ledningen till Jarno Trulli och orsaken till avåkningen är att det låg olja mellan kurva fem och sex då Olivier Panis motor gått upp i rök.
Regnet tilltog, det var skyfall över hela banan, säkerhetsbilen plockade upp Jenson Button i ledning efter Trullis avåkning på sista kurvan, fler bilar satt fast i gruset bland annat en Arrows och en Sauber Petronas i utgången på kurva 8.

Loppet neutraliserades av säkerhetsbilen med David Coulthard i ledning med dåvarande mästerskapsrivalen Heinz-Harald Frentzen som låg bra till på andraplatsen före en tillfällig överraskning, Jos Verstappen i den orangea Arrows-bilen precis bakom.

För ett par år sedan hade Malaysias Grand Prix 2001 framröstats som det bästa racet genom tiderna i landet där F1 var en publiksuccé fram tills man senast tävlat här år 2017.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar