fredag 27 december 2019

Bilsportåret 2019

Idag ska jag summera året som gått i motorsportens värld, för det första kommer jag att skriva om standardvagnar och enhetsklasser.

Jag är en riktig fantast av bilmärket Peugeot, de har stora tävlingsframgångar inom rally och banracing, ända sedan de avbröt sina fabrikssatsningar i TCR-VM, rallycross-VM och Dakar-rallyt förra året fanns det inga skillnad på vilka som driver sina respektive bilar.

Ett exempel är JSB Competition som är det enda fabriksteamet specialiserade i utveckling av Peugeots racerbilar i standardvagnar och vilket succéår det hade blivit, föraren tillika teamägaren Julien Briché återtog tronen som tabelletta i Peugeot 308 Championship men inte nog med det, han hade också fört sin 308 TCR till fem segrar i EM-serien, fyra i omvänd startordning plus en från Pole position i den gångna säsongen och ledde till att Julien bärgade silverpengen även om det hade krävts en teknikalitet gällande omborddatorn på Josh Files bil.

Team Hansen MJP: s ledande förare Timmy Hansen varit i Sydafrika för att slåss om viktiga poäng mot sin värste konkurrent, Audiföraren Andreas Bakkerud, efter finalomgången på motorcentret Killarney utanför Kapstaden har båda förarna varit lika i poäng men det var Timmy som fick ta hem VM-titeln på grund av att han hade flest antalet segrar, detta var den första tiebreaken inom bilsporten på tjugo år, senast detta hände var under Champcar-säsongen 1999 då Juan Pablo Montoya avslutade året med lika många poäng som Dario Franchitti och det var den förstnämnde som lyfte upp mästerskapsbucklan i och med de tio segrar han hade tagit hem inför finalen på Auto Club Speedway i södra Kalifornien.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar