lördag 7 december 2019

Sista koll på tjänstevikten och nya projekt

Igår morse meddelade WSC-gruppen att tre biltillverkare kommer köra säsongsfinalen i Kuala Lumpur med tillägg enligt prestandabalansregeln.

Seat adderar tio kilo även om siffrorna fortsätter att vara likt den man använde senast i Macau, Honda med Dominik Greiners stall som då ledde teammästerskapet får straffas med 40 kg barlast, likaså Volkswagen i deras sista tävling som fabrikat i TCR-VM innan övergången till elektrifiering.

Alfa Romeo efter dubbla pallplatser genom Kevin Ceccon kommer få det tungt sedan markfrigången höjdes till 80 millimeter men har en bra fördel med full turbotryck, något som Hyundai och Lynk & Co inte har använt sedan tävlingarna efter sommarlovet.

https://www.touringcartimes.com/2019/12/06/cupra-honda-drop-weight-sepang-season-finale/

Samtidigt på Romeo Ferraris Competiziones fabrik hade Michela Cerruti fått besked om nästa projekt som revolutionerar den elektriska mobiliteten inom internationell bilsport.

Det är ju nämligen så att efter bra framgångar i VM-cirkusen är det bra läge att presentera en bil som klarar av alla kriterier inför första upplagan av e-TCR våren 2020, därmed kommer vi få se sportsedanen Alfa Romeo Giulia med eldrift tampas med Cupra, Hyundai och Volkswagen i och med att bygget kommer konstrueras av Hexathron Racing.

WSC-gruppens ordförande Marcello Lotti fick säga i ett uttalande att ett fåtal konstruktörer inom bilsporten har en rik tradition som Alfa Romeo och under gårdagen hade han varit stolt över deras ambitiösa program och kunna återförena namnet Giulia bland världseliten.

https://www.touringcartimes.com/2019/12/06/romeo-ferraris-announce-alfa-romeo-giulia-etcr-project/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar