I veckans toppmöte på Internationella Bilsportförbundets huvudkontor i Paris har de högt uppsatta personerna inom organisationen klubbat ett förslag på hur de nya TC Lites-bilarna kommer se ut.
TC Lites är ett nytt standardvagnskategori som tillåter motorklubbar världen över att introducera regionala mästerskap och även nationella serier på första nivå tills man når världseliten i VM eller varför inte DTM respektive V8 Supercars.
Enligt Alan Gow som är både ordförande i FIA: s standardvagnskommitté och BTCC: s promotor är bilarna från B-segmentet tillåtna för homologation, några exempel är Skoda Fabia, Ford Fiesta, Peugeot 208 och Hyundai i20 men Renault var först ut på arbetsgruppens schema och deras enhetsklassbil Clio Cup renderas som lagligt men med olika modifieringar.
Provisoriskt kan den tekniska specifikationen säga att instegsklassens bilar kommer väga mindre än en ton i tjänstevikt, motorn måste vara en turbomatad bensin upp till 1.4 liter i slagvolym, maximal motoreffekt räknas till cirka 200 hästkrafter och alla bilar måste vara framhjulsdrivna.
Men det har sagts enligt pressmeddelandet att konceptet med TC Lites måste vara baserade på den mindre R2-regeln i rally för kundleverantörer och återskapar den syntetiska länken mellan banracing och rally, före årsskiftet kommer dokumentet om den slutgiltiga reglementet att fastställas av FIA efter förhandlingarna med motorklubbar respektive förare och fabrikat.
https://www.touringcartimes.com/2019/12/12/fia-reveal-specifications-new-tcl-category-ahead-2020-introduction/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar