Francois-Xavier Demaison som är Volkswagens tekniske ansvarig i motorsportavdelningen har fått nya besked kring hur deras nya ID.3 kommer se ut som racerbil och avvaktar regelverket om inte tävlingskalendern kommer läggas till i programmet redan 2021.
Redan i nuläget har tre biltillverkare gett sig in i den elektrifierade standardvagnsvärlden, först ut var Cupra ledd av Mattias Ekström som testförare, Hyundai är också med i leken liksom den senaste tillskottet Alfa Romeo med teknisk expertis från utvecklaren Romeo Ferraris Competizione.
I en exklusiv intervju berättade Francois-Xavier Demaison att projektets utvärdering drog igång redan dagen efter säsongsfinalen i Kuala Lumpur, de anställda på Volkswagens högkvarter i Wolfsburg tog en bra titt på elbilen ID.3: s design, fransmannen klargjorde att bilen har en hög markfrigång eftersom batterierna sitter ovanpå bottenplattan, inte tillräckligt bra för att få den höga topphastigheten men mycket ändringar kommer att göras senare i tidsschemat och deras fokus blir att programmet kommer baseras på relevans mellan racingteknik till massproduktion.
https://www.touringcartimes.com/2019/12/17/volkswagen-weighing-etcr-commitment-new-id-3-car/
2012 års DTM-mästare och veteran i serien sedan 2005 Bruno Spengler väljer att byta tävlingsprogram efter femton år i det tyska mästerskapet, sju år hos Mercedes och åtta år hos BMW.
Orsaken till varför han byter till IMSA GT Series är ju att BMW förlängde hans kontrakt som fabriksförare enligt ett uttalande från VD: n Jens Marquardt men han hade också sagt sitt om uppdraget som reservförare i BMW: s Formula E-lag.
Veteranen från delregionen Québec sa att känner sig hemma som BMW-förare i och med sin nya utmaning, han har bra kännedom av GT-modellen M8 GTE som var med på Le Mans två gånger och till och med saknar fansen från Tyskland efter femton år på tronen som DTM-förare.
https://www.touringcartimes.com/2019/12/17/bmw-confirm-dtm-exit-bruno-spengler/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar