Idag kommer jag stifta bekantskap med korta storyn om bilindustrins mest sällsynta bilar, veckans avsnitt handlar om en gammal klenod från Peugeot respektive en modern italiensk utmanare till Aston Martin DB7.
6. Peugeot 604
Sjuttiotalets Europa var uppe i en hård oljekris när Peugeot släppte sin första moderna lyxbil sedan gammalmodiga droskan 601, utseendet designmässigt var lika konservativ som den alltmer populära 504: an men med stor attribut att konkurrera mot Jaguars pråliga XJ6, Mercedes 450 SEL och första generationens BMW 7-serie.
Trots Pininfarina-designen, dess mjuka väghållning och utdaterade motorutbud hade 604: an blivit fullständigt kritiserad under sin tioåriga tillverkningsperiod, bara 153 252 exemplar sålda i Europa och var en rejäl flopp jämfört med Rover Vitesse som var mer av en kändis i Storbritannien bland tjänstebilister i den offentliga sektorn (t.ex. chaufförer åt högt uppsatta politiker eller livvakter), därför hade bilens sexcylindriga motor klassats som ett mästerverk i och med att driftkostnaden blivit dyrare genom åren, dieselmaskinen på 2.3 liter var överskuggad av ett stort hake, den kunde inte tackla kallstarter än V6: an eftersom flera ägare hemma i Frankrike valde att dra i parkeringsbromsen uppför en backe för att förhindra småtrassel vid tändning.
5. Maserati 3200 GT
Italienska bilfabrikatet Maserati under nästan hela 90-talet hamnat på fel sida om vinsträkningen, finansproblemen fortsatte ända in mot 1997 då företaget blev uppköpta av Ferrari som leddes av Fiatkoncernens då högste chef Luca di Montezemolo; anledningen till det undertecknade kontraktets klausul var att modernisera märkets modellutbud och det fungerade enligt det klassiska ordspråket "Ut med det gamla, in med det nya".
Maseratis första moderna sportvagn som använde beståndsdelar från biltokiga Modenas samarbetspartner hette 3200 GT, namnet anger motorns slagvolym respektive karossform, det sitter en frontmonterad V8 med dubbla turboaggregat på 3.2 liter och den hade en maxeffekt på 365 hästar när den presenterades framför biltidningarnas krönikörer inklusive Sir Stirling Moss och designgurun Giorgetto Giugiaro.
Den 6-växlade manuella lådan från Magna PT som då hette Getrag fungerade perfekt både på vanlig pendling och på racerbanan men jag klandrar ofta på automatlådan som plågade de senare årsmodellerna innan den fasades ut 2002 till fördel av den nyare 4200 GT, på sätt och vis hade modellen tillverkats i bara tusental, 4 795 för att vara exakt och de flesta såldes med manuell låda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar