tisdag 19 januari 2021

Världens bästa rariteter - Del 5

Idag kommer jag snarligen avsluta det hela med att skriva en liten historielektion om Fords så kallade "Homologation special" från 90-talet.

2. Ford Escort Cosworth


Många bilentusiaster anser att en Escort Cosworth inte är en riktig Ford, utan det är bara en Sierra underifrån med ny förklädnad när den tillkom på bilsalongerna år 1992, Fordkoncernens departement för specialbyggen hade tre år före lanseringen anlitat två formgivare (Stephen Harper och Frank Stephenson) som studerat hela projektet tillsammans med Stuart Turner i och med att karossdelarna konstruerades av tyska Karmann.

Hjärtat var densamma som i föregående Sierra Cosworth, en turbomatad fyrcylindrig bensinmotor på två liters slagvolym, maxeffekten minskade en liten del för att få plats med en mindre turboaggregat, vanliga Sierran hade 224 hästar medan Escorten fick bara 217 hästar på grund av en seg fördröjning från luftkompressorn och det var därför som en del Escort Cosworth-ägare klagar på avgasrening emellan varje serviceintervall.

I rallyvärlden hade bilen vunnit bara tio deltävlingar genom åren, man inkluderar dess första seger i tävlingsdebuten på Monte Carlo-rallyt, Tommi Mäkinens första hemmavinst 1994, Carlos Sainz två segrar från säsongen 1997 tills bilmodellens trettio år långa svit nått vägs ände med dubbla pallplatser i Wales 1998, utöver sitt rykte som tävlingstrimmad specialbygge är Ford Escort Cosworth fortsatt en eftertraktad bil efter cirka 7 000 sålda exemplar, ena fjärdedelen blev ombyggda till rallybilar, den andra fjärdedelen importerades till Nordamerika även om resten höll på att stanna kvar i Europa där de flesta bilfantaster samlas på mötesplatserna vid olika evenemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar