torsdag 14 januari 2021

Världens bästa rariteter - Del 4

Det är nu dags att återberätta några korta saker om de kvarvarande bilar som rullar fortfarande i trafiken även om ingångspriserna vill snart skjuta upp i höjden på senare år, idag är det på nytt två eftertraktade bilar som fick leva länge på nybilsmontern men klassas som framtida klassiker enligt flera entusiaster.

4. Lancia Thema 8.32


Under mitten av 80-talet var BMW: s första generation M5 förpassande nog en ganska mäktig direktörsbil med en rak sexa ur deras enda sportvagn M1, det märkliga är att Lancia fick också ge sig in i kampen och responsen föll på en trimmad version av flaggskeppet Thema med tilltalsnumret 8.32 då åttan talar om att det sitter en V8 ur en Ferrari 308 med en annorlunda vevaxel istället för den vanliga plana vevaxeln.

Interiört känns förarplatsen kvalitetssäker med mycket dyra material på sittdynor och instrumentering, ratten var skräddarsydd med användning av velour runt rattkransen och bland finurligheterna återfinns alltså de motoriserade nackskydden bak, den lilla spoilern öppnas automatiskt vid körning och gör att bilen når från 0-100 km/h på 6.8 sekunder med topphastigheten på M5-territorium (249 km/h).

Genom åren var Lancian mer sällsynt på alla toppmöten än sin tyska konkurrent eftersom den tillverkades i ca 3 400 exemplar i två olika faser, jag tycker att den här bilen är bilindustrins kanske sju underverk tillsammans med Mercedes CL 600 och Peugeot 205 GTi.

3. Volkswagen Corrado VR6


Denna slanka sportcoupé från Wolfsburg gjorde debut 1991 med namnet Corrado; bilen i sig har många beståndsdelar hämtade från gamla Volkswagenmodeller, exempelvis bakre hjulupphängningen med skruvfjädring och bussningar från en Passat inklusive styrväxeln från en Golf II men motorn var ny från början, det satt en VR6-motor på 2.9 liter och pumpade ut 192 hästkrafter, alltså en V6: a med särskild kompromiss och det var en utfallsvinkel på femton grader mellan cylinderbankarna för att placera en enda kamaxel.

Bilen var otroligt snabb och utmanade årtiondets kanske bästa snabba halvkombi Renault Clio Williams ända sedan ett fåtal Corrado-ägare vill hellre ha en sådan framför låt oss säga en begagnad Ford Sierra Cosworth eller BMW E30 M3 om väghållningen var tillräckligt bra för en sportcoupé.

Corrado VR6 för mig var en intressant kandidat bland framtida klassiker men under tiden den gick ur produktion var toppversionen i modellens utbud en stor flopp, motorjournalisten Richard Hammond sa i ett avsnitt ur säsong tre av Top Gear att bilen var svindyr och ingen hade köpt den, än idag ett bra exemplar av Volkswagens sportcoupé från 90-talet kostar tio procent dyrare än normalt på grund av dess lättare värdeminskning efter full service.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar