Min Topp 10-lista på marknadens mest sällsynta bilar har nått vägs ände när jag utsåg vilken som tog hand om förstaplatsen på prispallen.
1. BMW M3 CSL
Detta är en modern klassiker bland BMW-entusiaster, en begränsad specialutgåva av världens kanske mest kända högprestandabil, de flesta tror att den vanliga E46 M3 var mer knivskarp i väghållningen än E36: an och det krävdes mer för att tackla problemet med kronisk understyrning, svaret leder till M3 CSL som är en nedsänkt gatracer med en dyr prislapp.
Bilen har nästan direkt släktskap med racerbilen E46 M3 GTR, den kärra som vann Nürburgring 24 timmars i två av de tre senaste utvecklingsåren med tanke på luftintagens kontur, motorhuvens svetsade linjer och de igenkända gälarna.
Om man tror att M3 CSL är lättare än en vanlig M3 så var saken klar, yttertaket var gjord av vävd kolfiber för att spara onödig vikt, bakluckan respektive motorhuven i kevlar medan bagageutrymmets golv var gjord av näver och under huven hittar man hjärtat av en medeltida varg enligt Jeremy Clarkson när han testkörde bilen på Isle of Man, BMW: s M-division har lyckats trimma 355 hästkrafter ur en rak sexa på 3.2 liter och det låter mycket ska jag komma ihåg för en bil som tog bort de vardagliga tillbehören som eluppvärmda stolar, klimatanläggning och bilradio, toppfarten är strypt till 250 km/h men för dem som har B-licens i GT-racing vill ha bort den elektroniska spärren per automatik, växellådan är en sexväxlad halvautomatisk låda och allt kontrolleras av datorenheten VANOS som är en förkortning av "Variabel kamaxel".
Mitt första intryck var att bilen på öppen väg beter sig lite bättre på höga farter, det väsentliga är ju att kurvtagningen känns mycket skarpare på snabba kurvor i och med att minuspoängen gick till BMW: s användning av 19 tums aluminiumfälgar komplett med lågprofildäck från Michelin eftersom varningstecknet rör det låga väggreppet på blött väglag och sjunkande däcktryck som gör bilen ostabil vid full gas, tack vare säkerhetsföreskrifterna hade BMW M3 CSL varit ganska dyr och högt eftertraktad, oavsett hur och varför var den tillverkad i 1 383 exemplar för att få skjuts på deras fabrikssatsning inom GT-racing och standardvagnar.
Provkörning av BMW M3 CSL i populära TV-programmet "Top Gear" år 2003
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar