Dagens inlägg kommer handla om två olika dyrköpta kärror från respektive fabrikat, båda har sin respektive karaktär och charm om inte skillnaden är tillräckligt stort mellan varandras egenskaper.
8. Lamborghini Diablo GT
Under slutet av 90-talet hade Lamborghinis sista egentillverkade modell möblerats om till ett specialbygge innan konservativa märket Audi tog över driften, den byggdes i 83 exemplar och var märkets mest sällsynta modell i deras historia långt före formgivarna kompletterade arbetet med den brutala Sesto Elemento.
Enligt Martin Brundle i hans självbetitlade dokumentärfilm om superbilar var klagomålet riktad mot en viktig beståndsdel, växellådan som ofta plågas av blytung passage mellan kugghjulen, främst mellan trean och fyran även om köregenskaperna på racerbanan låg på plussidan trots att V12: an ylar som en varg på en rak sträcka, minuspoängen däremot går till mardrömmen i verklig trafik, bagageluckan fram får bara plats med en flaska rödvin och handskfacket är för liten att klämma in ett 15-pack ägg.
7. Mercedes CL 600 (C215)
Om tidslinjen till en bra kap inom förnuftigt bilköp kan allt spåras tillbaka till en tvådörrars coupé med stor motor och avslappnad akustik, svaret leder till den senare specifikationen av Mercedes CL 600.
De tidiga årsmodellerna av CL 600 med interna koden C215 var otroligt bra sedan 5.8 liters V12: an på 362 hästar höll riktigt länge efter första serviceintervallet och sålt riktigt bra mellan de fyra första åren, när den gjorde en kosmetisk ändring 2002 fick sugmotorn nå vägs ände och bli ersatt av en nyare tolva men med dubbla turboaggregat och en lite mindre slagvolym, motoreffekten höjdes till 493 hästkrafter med ett maxvrid som talar sitt tydliga språk, hela 800 Newtonmeter eftersom AMG: s ingenjörer var mycket tvungna att dra ner på kraftåtgången i prestandaversionen CL 65 AMG på grund av en kritisk temperaturhöjning i växellådans inre kärna.
För mig är CL 600 en bra fyrsitsig coupé med den coolaste looken, den tysta motorljudet och att den hade flera finurliga gadgets som farthållare och navigationssystem, bara tacka f.d. Top Gear-ankaren Jeremy Clarkson som är en hyllad Merca-fantast i programmet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar