Franska biltillverkaren Peugeot släppte detaljerade bilder på hur motorkonfigurationen ser ut på deras framtida LMHy-bil innan den efterlängtade comebacken 2022.
Bakom bränsletanken och överlevnadscellen monteras en nykonstruerad bensindriven V6: a på 2.6 liter som väger cirka 165 kg, enligt de nya reglerna kan kraftåtgången räknas till hela 670 hästkrafter i kombination med en tvärställd superkondensator som genererar en hel del maxeffekt och den sjuväxlade transmissionen utvecklas av Xtrac med hjälp av elektromekanik istället för hydraulik som i formelbilsracing.
Peugeot Sports ansvarig för drivkällan Francois Coudrain sa i ett pressmeddelande för cirka en månad sedan att dubbla turboaggregat ger en lägre gravitationspunkt men också en bättre tjänstevikt, paketering av beståndsdelarna, bra prestanda och framförallt tillförlitlighet.
De nya reglerna förbjuder användning av elmotorn i lägre fart än 75 km/h eftersom bensindrift räknas som livlina vid aktivering av fartbegränsaren vid depåstopp eller "Kod 60" vid gul flagg, vid full effekt begränsas motorns kraftåtgång till 402 hästar och beteendet ändras från bakhjulsdrivet till fyrhjulsdrivet, batteriet laddas via en kabel före träningspasset och i tävlingssyfte används en kraftkonverterare som omvandlar elektrisk energi till kemisk energi, precis som KERS i Formel 1 och det betyder att de nya LMHy-bilarna förblir tyngre i tjänstevikt än de gamla LMP1-bilarna från flera år tidigare.
Fabrikatets nyinsatte tekniska direktör Olivier Jansonnie menar att prestandabalansen gynnar det teknologiska utvecklingens möjlighet, i synnerhet dess aerodynamiska effektivitet och LMHy-regeln hade formats med att minska kostnaderna ganska markant men FIA har andra planer, organisationen har sedan tidigare lagt märke till att varje konstruktör tillverkar cirka 25 produktionsbaserade tävlingsbilar för vanligt bruk, något som Porsche hade gjort för väldigt länge sedan när de var det senaste märket att konstruera en så kallad "Homologation special".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar