I Teknikens Världs arkiv blickar man tillbaka till provkörningen av Citroëns mest publicerade skapelse, den Bertone-designade klassikern XM som utgavs i både sedan och herrgårdsvagn.
Föregångarna DS och CX var bästsäljare i direktörssegmentet men sedan så dalade siffrorna i fritt fall med tanke på diverse fel som åsamkat hela utgångspunkten, i ett test år 1990 var branden anlagd och den rätta orsaken var en illa placerad bensinslang även om exteriördesignen charmade bilrecensenterna på den tiden, ett par år senare provkörde tidningens tidigare anställd Robert Collin en Citroën XM kombi när den var ny och i artikeln fick bilen flera svåra konkurrenter i klassen som Volvos egen 740 eller varför inte en E34, det vill säga tredje generationens 5-serie från BMW som är tjänstebilisternas referenspunkt.
Sedanmodellen med en V6: a på 191 hästkrafter gick som tåget men det fanns flera problem teknikmässigt, flera XM-ägare av de tidiga årsmodellerna hade trott på att elhissarna slutade fungera, orsaken till varför spås ligga bakom en kortslutning i säkringen på motorhuvens högra sida men också hur antik gashydrauliska fjädringen varit genom åren, med teknikbekymmer åt sidan klassades bilen som franska bilindustrins komfortkung med panoramautsikt från fönstren med Art Deco-motiv inklusive sköna lädersäten med rejäl stoppning på stolsbasen.
Mellan 1989 och 2000 hade direktörs-Cittran sålt sexsiffrigt, cirka 330 000 exemplar och idag är den mycket eftersökt bland flitiga bilentusiaster på grund av sin status som sällsynt men dyrköpt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar