Jag har ännu en intressant inlägg att skriva från Top Gear-arkivet och det handlar om hur den precisionsinriktade Porsche Boxster S (987) manglat stora rivalen Mercedes SLK i olika testdueller genom åren, först var den fyra sekunder snabbare än en SLK 350 över ett varv på testbanan vid Dunsfold Aerodrome, i TV-programmets sjätte säsong hade den slagit den överladdade SLK 55 AMG för att springa ifrån brittiska arméns krypskyttar men det behövdes en bil för att slå bort Porschen från tronen.
I ett inslag från programmets fjärde avsnitt ur säsong 8 fick Richard Hammond provköra Boxstern först för att förstå teknikaliteten kring hur nätt och jämn chassit verkligen är men responsen kom från bajrarna som piffade till Z4: an till något som är mer körglad med racing i blodet, Boxsterns rival hette BMW Z4 M.
Forskarna i BMW: s M-division bytte ut den elektromekaniska styrningen mot en hydraulisk system, de tog bort Runflat-däcken, installerat 18" fälgar och lågprofildäck från Michelin tillsammans med installation av en äkta tävlingsinriktad sexväxlad manuell låda istället för automatlådan på del flesta Z4: or, motorn var hämtad från en M3 CSL men trimmades om till att pumpa ut 338 hästkrafter, i nästa ögonblick fick BMW: n vinna accelerationsracet över 400 meter, 0-100 km/h stannade på exakt fem sekunder och jag tror att den här rackaren är roligare att köra eftersom jag lutar mer åt BMW: s säregna prägel än sportvagnsmärket från Weissach.
Bara en sak gemensamt som jag inte vågar glömma, avstå från att lägga stålar på en Boxster, försök att ratta en och annan öppen sportbil istället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar