fredag 8 januari 2021

Världens bästa rariteter - Del 1

Idag kommer jag syssla med ännu en Topp 10-lista men den här gången kommer det röra sig om sällsynta bilar, dagens avsnitt är en historielektion om två bilmodeller som drog nytta till varför de inte såldes riktigt bra genom åren bara om de inte är lönsamma längre.

10. Renault Vel Satis


Vel Satis var under sin korta karriär en direkt ersättare till Safrane i direktörsbilens segment, frontpartiets design hämtades ur konceptbilen med samma nomenklatur fyra år innan fullständiga produkten släpptes men var bredare i storlek än självaste föregångaren, den hade mer benutrymme interiört än i en äldre Renault 25, förarplatsen drar mer lyx och kostade 15 procent mindre än en BMW 5-serie i och med att servicekostnaderna förblev dyrare om man valt en med tre liters dieseldriven V6: a.

Här i Sverige betraktas Renaults dyrköpta direktörsbil som en slipad rival till Volvo S80 eftersom ingen ville ha råd till en Vel Satis, därför vill flera nybilsägare vända sig åt antingen en Audi A6 eller sin franska konkurrent, den mer lönsamma Peugeot 607 och efter åtta år på marknaden är nedläggningen ett faktum trots att uppföljaren heter numera Talisman.

9. Fiat Stilo Abarth 20V


Halvkombins segment lutade så småningom åt styrka och acceleration, när fjärde generationens Volkswagen Golf GTI var slöare från 0-100 behövde Fiat en direkt respons med den här skapelsen, en Fiat Stilo men inte vilken Stilo som helst utan den med Abarth-trimmade raka femman på 2.4 liter och 20 ventiler.

Det finns många saker som skiljer den här motorn till Volvos populära konstruktion med samma slagvolym, vevaxeln är tre millimeter längre än i 2.4: an som satt i en samtida S60 eller V70, motoreffekten var i stort sett identisk med Torslandafabrikatets maskineri, klockade en sekund snabbare än Volvon under acceleration och hade mindre vrid som resulterade i en högre toppfart.

En del ägare klagade på köregenskaperna men de flesta trodde i värsta fall på varför hade tillverkaren angett ett års fri service istället för sex månader, i Sverige hade bara ett par Abarth-entusiaster skickat klagomål om motorns ventilfjädrar som visar tecken på rost och där har vi anledningen till varför Abarth-versionen av Fiats sportiga halvkombi fått mycket kritik från olika håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar