Många säger att BMW M3 i föregående generationer var en mycket potent racerbil, mellan slutet på 80-talet och en bit in på 90-talet var E30 M3 väldigt framgångsrik i både DTM och BTCC, under stora delen av nittiotalet hade E36: an fått mycket framgångar i den tyska STW-serien, förartitlarna vanns av Joachim Winkelhock respektive Johnny Cecotto under de två första säsongerna innan märkestiteln säkrades 1997 i och med duellen med Peugeots fabriksförare Laurent Aiello och revanschen var aktuell året därpå.
E46: an utvecklades av BMW Motorsport och deras långvariga aktörer AC Schnitzer i två olika versioner, först den vanliga standardvagnen inklusive M3 GTR, den sistnämnda vann Nürburgring 24 timmars årgångarna 2004 och '05 och gått i pension till fördel av en nyare modell nämligen E92.
Precis efter segern på Nordslingan 2010 var BMW: s beslut på en DTM-comeback som ett litet PR-trick, ända sedan M-divisionens gamla chef Mario Theissen packade portföljen och lämnat över till Jens Marquardt är den specialkonstruerade racerbilen E92 M3 DTM en vinnaraspirant från start till mål och DTM-säsongen 2012 slutade i vad som kallades för den finaste återkomsten någonsin, BMW slår de gamla konkurrenterna Audi och Mercedes redan i deras första moderna säsong med fem segrar och lika många Pole positions på kontot.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar