fredag 7 april 2023

24 timmarsfabeln - Del 25

Idag är jag djupt inne i en lång arbetspass före tävlingsdagarna i VM-kalendern, det vill säga genrepen i Portimao respektive Spa Francorchamps och med det sagt så skall jag hålla på med min vardagssyssla om Le Mans 24 timmars anrika historia i fyra olika genrer.

Att bära kaptensbindeln hos Corvette Racing är värt solklara minnen hemma hos VD: n Douglas Fehan som för snart tre år sedan gått i pension och lämnat över ansvaret till en kvinna vid namn Laura Klayser p.g.a. pandemin som stoppat laget från att tävla på Le Mans i tolv månader men återvände sedan till att tävla för allra sista gången som fabriksstall i GTE Pro, succéhistoriken inom långloppsracingen säger allt när man kommer till antalet raka segrar trots hård konkurrens från annat håll.

Förartrion som gjorde Douglas Fehans manskap väldigt motiverade i de kommande åren var dansken Jan Magnussen tillsammans med monegasken Olivier Beretta och en engelsman som hade ett bra samarbete med de blytunga teknikerna från Detroit nämligen Oliver Gavin; han kom från en formelbilsbakgrund innan denne satsade vilt med GT-racing genom en kort sejour hos Franz Konrads stall i en Saleen om inte hans första år i Corvette Racing slutade i seger redan år 2002 med amerikanen Johnny O'Connell och den fullt medvetne kanadensaren Ron Fellows.

Mellan 2007 och 2011 var det ont om framgångar då en viss Rickard Rydell och Darren Turner dök upp i en Aston Martin med varsin klasseger på Le Mans varpå segrarna från 2009 och 2011 kom lite chockartat när förarmisstag från en annan bil i Corvette-lägret föranledde till en ensamstående seger, först ut var O'Connell och Magnussen nöjda med sin egen insats 2009 och för den då unge Tommy Millner hade en seger på Circuit de la Sarthe gjort champagnesmaken ännu beskare trots Richard Westbrooks krasch tidigt på morgonen, dryga fyra år senare fick Corvette Racing ställa upp med bara en bil efter att Jan Magnussen mottog en hård smäll in i betongmuren på onsdagseftermiddagens fria träningspass, ekipaget som bestod av Jordan Taylor, Oliver Gavin och Tommy Millner vårdade i hela äventyret den nytvättade Corvetten med beteckning C7.R utan större skador och tackade den tekniska besättningen i och med deras första efterlängtade vinst sedan 2015.

Sommaren 2019 var Corvette sista spik i kistan redan klubbad med en krasch tidigt på kvällen för Marcel Fässler medan Jan Magnussen drogs med punktering i slutet av racet och Douglas Fehan fått se största rivalen AF Corse Ferrari stoltsera framför publiken trots att de bytte bromsbelägg före soluppgången, förra året hade de båda brandgula bilarna legat i ledning tills triangellänken brast på Antonio Garcias bil och med snart sex timmar kvar fick Alex Sims motta en dyster sorti ur segervittringen genom en häftig krasch som försatte britten ur kurs och Laura Klayser i Corvettes läger hörde hur Francois Perrodo i garagets bakdörr ge nästan hela fabrikslaget en regelrätt ursäkt men i år kommer de åka hem med en seger i GTE AM om resurserna kvarstår med Ben Keating på rodret.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-capitaines-de-corvette-des-24-heures-du-mans-57257

Historiken bakom Fords ikoniska tävlingsvagn GT40 delades i två olika läger, motor och växellåda togs om hand av Carroll Shelby och hans ledsagare medan på en liten skjul i Slough utanför London arbetade Eric Broadley på Lola Cars hur karossformen skulle se ut, ja detta efter att Enzo Ferrari hemma i Modena sagt "Nej! " till att sälja sin renommerade bolag till Ford och på den tiden fick en förkrossad Henry Ford II ha vädjat till sina medarbetare i Detroit att kunna ge motorvärldens aristokrati en match på Le Mans.

När jag skrev en exklusiv blogginlägg om "Giganternas kamp" på Circuit de la Sarthe för dryga tre år sedan så snyftade jag över två saker som fick de första exemplaren av Ford GT40 att motstå mycket kritik mellan årgångarna 1964 och '65, V8: an länkad med en existerande växellåda från en Ford Vedette blev baktung och dragits med hjulspinn i 270 km/h då den först testkördes innan Le Mans 24 timmars av Richie Ginther på Goodwood Circuit ända tills en krasch på ingången mot Fordwater tvingade honom att lämna anläggningen med diverse skrapsår i ena vadbenet och elitsatsningen i världens kanske viktigaste bilevenemang sprack med eldsvådor, motorhaverier och sönderslagna växellådor.

I de följande åren hade samarbetet mellan Carroll Shelby och Ken Miles lett till braksuccé årgång 1966 med en bil som sitter klistrad på marken utan hjulspinn, motorn fått mer urvriden kraft (570 hk) och växellådan känns mycket tåligare än vad det gjorde tidigare, aristokratin var chanslösa mot Blå ovalens armada av åtta bilar och den förarpar som fått mest uppmärksamhet på kontorsbordet var nyzeeländarna Bruce McLaren och Chris Amon; de här gossarna vet på våra fäders tid vart skåpet skulle stå och återskapandet av scenerna fick sin glimt på röda mattan sent på våren 2019 när "Le Mans 1966" som långfilmens titel anger gjorde manusförfattaren Jeremy Butterworth väldigt lyrisk tillsammans med skådespelaren Jon Bernthal i rollen som Leigh Iacocca och därefter kom ytterligare tre raka segrar på repertoaren.

På den moderna tidens form av tävlingsdisciplin kunde Ford GT göra sin återvändo till Le Mans fast i produktionsklassen GT1 med Marc VdS respektive Matech Racing, den sistnämnda hade skickat ut två mörkblåa bilar vilket efterliknade Bruce McLarens vinnarbil från 1966 och grundaren själv Martin Bartek utsett tre damer (Rahel Frey, Cyndie Allemann & Natascha Gachnang) till att ratta den mullrande bjässen men i grunden hade alla tre Fordar avbrutit äventyret över 24 timmar med tekniska problem och tröstpriset i GTE AM anno 2011 fördelades med en pallplats, fem år senare kunde Chip Ganassi öppna dörren åt Blå ovalens nya fabrikssatsning i långlopps-VM respektive Le Mans med en ny generation tävlingsbil, en Ford GT LM GTE. Chassit må vara specialbyggd av kanadensiska företaget Multimatic, utvecklad i USA men för pålitlighetens skull hade jänkarna lagt in en tyskbyggd 3.5 liters V6: a med singelturbo länkad med Xtracs 6-växlade sekventiella låda, precis som det var femtio år tidigare hade arbetarklassliraren ställts mot vildhästen från Maranello, förartrion i bil #68 Sébastien Bourdais, Joey Hand och Dirk Müller var dem som gav sin boss en värdig present med bravur, seger i produktionsklassen följt av en andraplats bakom Aston Martin och en tredjeplats bakom Porsche innan elitsatsningen slutade tomhänt efter diskvalificering på invägningskontrollen.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/ford-gt-40-le-metre-etalon-americain-des-24-heures-du-mans-57260

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/le-mans-66-superproduction-pour-un-duel-de-legende-57461

Radialdäckens X-faktor blev en jättesnackis när det vankas med hur ett tekniskt framsteg hjälpte Michelin att bli Le Mans-historiens mest framgångsrika däckfabrikat sedan urminnes tider.

För att en bil skall vara körduglig kan rätt typ av gummi tillsammans med fälgarnas olika dimensioner utöka markfrigången, det hade man sett på veteranbilarna under mormor och morfars tid men idag råder all snack om varför "det svarta guldet" kräver mer kontaktyta mellan bitumen och gummits skuldra respektive yttre skal, vid körning med högre prestanda så värms däcken i uppemot 100 grader Celsius på F1-språk eftersom användning av värmare har varit "Common practice" de senaste 35 åren, i USA där Indycar respektive ALMS eller det som nu heter IMSA WeatherTech Series har däckvärmarna varit förbjudet då föraren kräver mod och styrka för att ge alla fyra hjul korrekt arbetstemperatur även om de är kalla vid uppvärmningsvarven.

1978 var Michelin första fabrikat att införa ett set med radialdäck till en specifik biltävling bara för att konkurrenterna Dunlop och Goodyear tillhörde framgångssagan i Formel 1 mellan 70- och 80-talen, från och med det årets upplaga av Le Mans 24 timmars fick Michelins radialdäck en vidöppen överlägsenhet jämfört med veteranbilarnas diagonala system, på långa vägar var Pierre Dupasquier gubben som låg bakom gummits stora tekniska framsteg och det dröjde 55 år mellan olika däcktypers första segrar samtidigt som f.d. Renault-bossen Bernard Hanon höjde tonläget då deras enda seger tillkom cirka ett år efter F1-debuten med turbomotor baktill "Den gula tekannan" som smeknamnet till modell RS01 anger.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/la-mutation-du-pneu-radial-ou-le-facteur-x-selon-michelin-57265

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/michelin-et-dunlop-un-regne-franco-britannique-57293

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar