Förra året uttryckte Sanne Väli-Tainio på Teknikens Världs redaktion att självkörande fordon anses vara en plågsam trafikfara med hänsyn till en studie hämtad från KTH: s presschef där färre personer väljer att cykla eller åka kollektivt.
Erik Almlöf sa enligt kolumnen att det lär vara enklare med resor till olika aktiviteter i och med de negativa konsekvenserna, fritidsresandet påverkas mest av autonom fordonstrafik men leder fortsatt till omfattande dubbdäcksförbud, buller och koldioxidutsläpp, allt detta berör fotgängare i tätorter och på så vis kan parlamentsledamöterna efter publicering av en färsk studie nåla fast en övergripande stadsplanering till högsta prioritet.
I mina ögon har jag tappat motivationen gällande sådana skriverier, jag vill hellre cykla framför sitta bak i en autonom fordon och ge våra barn chansen att röra på sig runt löparbanan, enligt Erik Almlöf själv är det nog ett måste kring tanken över användning av självkörande teknik, biltrafiken likaså cykel- och gångvägarna har sina speciella platser och ger en alltmer positiv sidoeffekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar