Storyn om Lotus 49 må vara i solklar kontext en bra grej till att börja med om inte de svårhanterliga sakerna handlar bara om dess historik både invändigt och utvändigt.
På en videoblogg i YouTube kunde influencern Aidan Millward; även känd som Storbritanniens tillika bilracingens motsvarighet till Bianca Ingrosso säga att flera av de mest ikoniska bilarna genom åren har varit sådär spännande att se på i någon utställning med tendens på att vara lite avantgarde hit och dit, exempelvis en Lotus Cortina vid en slottspark eller varför inte en jättelik poster på en Lamborghini Countach i någon tonårings smala hydda.
Men det fanns en racerbil som fångat en säregen intresse från kunniga F1-fantaster, det kommer från tiden då Beatles toppade albumlistorna samtidigt som Jim Clark, Chris Amon, Jack Brabham och Denny Hulme slogs om VM-titeln i bilsportens finrum, bilen i fråga var en Lotus 49.
Anledningen till varför den var välkonstruerad i en period där handarbete kändes tuffare än dagens datorteknik är att byggprocessen gick som en dröm, enligt Aidan själv betraktas Lotus 49 som 60-talets vackrast utsmyckade racerbil genom tiderna och i mina ögon var grundaren Colin Chapman lika kvicktänkt på arbetsbänken i att uträtta den första bilen med låg sittbrunn, alltså en s.k. "low line-designfilosofi" som senare vidareutvecklats av Gordon Murray; ni vet han som ritat och handbyggt en McLaren MP4-4, Lotusens bultande hjärta sitter bakom bensintanken och det är ingen mer ikonisk än en Cosworth DFV V8 som drev motorvärlden med storm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar