Andra deltävlingen av långlopps-VM anno 2023 kördes för första gången sedan två år tillbaka i Portugal, närmare bestämt på en kuperad bana beläget vid Algarvekusten.
Från och med den här tävlingshelgen upp till Le Mans kommer prestandabalansen på respektive Hypercar från varenda fabrikat justeras i takt med en s.k. "Level playing field", Porschen förblir tyngst trots att man blivit av med överflödig barlast lika med AF Corses bilar som tar bort cirka två påsar strösocker ur monocoquens brandvägg plus att man minskat kraftåtgången med 6 kW jämfört med under VM-premiären i Sebring, Vanwall Racing och Team Glickenhaus valde att stå fast med den fasta tjänstevikten i och med att Peugeot och Toyota har ett kilos skillnad sett till siffrorna som antogs av FIA.
Utöver Toyotas privata tester på Sebring som gick cirka två veckor innan tävlingsdags i Portimao kan Isotta Fraschinis jungfruresa med hemmabygget Tipo 6 Competizione åka på en iögonfallande testkörning utanför kameralinserna, VD: n Claudio Berro utvecklade i en intervju med Autosports Le Mans-korrespondent Gary Watkins att all systemkoll får tummen upp av ingenjörsteamet likaså motorteknikerna från AMG: s faciliteter i Affalterbach, på öde flygfält skall bilen testas för fullt innan den skall fraktas till Monza för att göra sällskap med Team Glickenhaus och Vanwall som främsta konkurrenter bland privatister i Hypercar-klassen, en av Vector Sports förare Ryan Cullen kommer bli hårt inblandad i testprogrammet med självsäkerhet på sin sida när Mercedesmotorn på tre liters slagvolym kommer vevas igång enligt ett uttalande från deras stallchef Gary Holland. Däremot på Spa i Belgien fick Porsche Team Penske respektive AF Corse Ferrari spendera tre dagar med däcktester inför nästa race men också genrepet cirka tre veckor senare, enligt en insiderrapport från Endurance Info hade en fransk fotograf publicerat några bilder från just programmet där man testar Michelins nya regndäck utan värmefilt som bannlystes från och med den här säsongen och framåt.
Förhandssnacket inför säsongens andra deltävling kommer handla om AF Corse Ferraris kontinuerliga utveckling efter testandet av Michelins nya generation regndäck på Spa men också om hur multifunktionsratten ser ut i arkitektur och primär inställning, fabrikatets elektronikansvarig inom långloppsracing Benedicte Prioul förklarar utvecklingen och funktionaliteten bakom verktyget som förarna vill verkligen styra med tvåvägskommunicering till strategerna och hon klargjorde via sin presschef Alberto Borghini att från första skissen till en s.k. "Rapid prototyping" är länken till varför en ratt sägs vara mer anpassningsbar till att blicka framåt i TFT-skärmen, ställa in bränslemappningen och kontrollera användningen av KERS minst en gång per varv.
Träningspassen på en blåsig fredag ledde till vardaglig aktivitet nere på varsitt läger i olika klasser, bland bilar med röda nummerskyltar råder ingen tvekan på vilka som fortsätter att toppa listan vid tolvtiden lokal tid, ja och det handlade om Toyota med första- och andraplaceringen efter att ha satt snabba tider under 1:33-strecket, AF Corse Ferraris bilar på led som trea och fyra tätt följt av Porsche Team Penskes båda ekipage, strulet fortsätter hos privatisterna Vanwall och Team Glickenhaus medan fabrikaten i Chip Ganassis verksamhet Peugeot och Cadillac ser ut att dala tidsmässigt, speciellt den förstnämnda som beställt nya hydrauliska delar runt sprängkåpan på Peugeotens växellåda och deras tekniske ansvarig Olivier Jansonnie öppnade upp enligt insändare att man var riktigt nöjda med att ta in de förfinade beståndsdelarna istället för att jobba på med fjolårets utrustning som var en plåga i premiären respektive finalen under andra halvan av år 2022, senare under fredagen har det varit lite ombytta roller trots att både Toyota och Ferrari får lite häng i de fyra första placeringarna men den största ändringen gick till Peugeot vars starkaste kort Loïc Duval körde identiskt med Nico Müllers bästa tid till den närmaste tusendelen trots en bättre mittsektor av fransmannen, emellanåt hade Roger Penskes manskap i sina Porschar dragits med understyrning i de svepande svängarna och Olivier Pla fick äntligen få kläm på sin Glickenhaus SCG 007 till en niondeplats bakom Cadillacen som rattats av Alex Lynn för det mesta av själva passet.
Kvaldags här på Algarvekusten innebär mycket skiftningar i tabellen sett till varvtiderna, lägg till bara förbättringarna från Toni Giovinazzi i AF Corse Ferrari #51 eftersom hans tid var tiondelen bort från bästa anmälningstid satt av Brendon Hartley, de båda Ganassi-flaggade bilarna livnär sig på fjärde och femte placering med dryga sekunden p.g.a. vindpusten eller passiv understyrning som plågat hela gårdagen, kul för en av privatisterna Vanwall med Jacques Villeneuve bakom ratten när farten på sin bil gick i en helt annan nivå än Porscharna trimmade av Team Penske, arbetsdagen närmar sig slutet när kvalpasset som tidigare befarat är indelat i tre segment, femton minuter för produktionsbilarna följt av den resterande halvtimmen hos prototyperna och det kan innehålla en del skrällar på sin sida. I GTE AM kunde vinnarna av premiärracet i Sebring Corvette Racing ge full utdelning i kampen om Pole position mot självaste Iron Dames med kvalspecialisten Sarah Bovy och två av tre privatanmälda Ferrarin precis bakom, sista minuten-dramat bland LMP2-ekipage har fullbordats av ingen mer sinister än Mirko Bortolotti ombord Prema Powerteams rödvita Oreca, italienaren slog Vector Sports starkaste kort Gabriel Aubry med bara ynka tusendelen trots en högre topphastighet varpå Philip Hansson gjorde sitt bästa även om mätaren pekade över 285-strecket men en tredje startplacering räckte i varje fall och i Hypercar-klassen fick lokalkännedomen spela en viktig roll när Toyota låste hela första startled med otroligt snabba kvaltider, nyzeeländaren Hartley var snubblande nära en tid under det magiska 90 sekundersstrecket och de båda AF Corse-bilarna inte hade matchat Kamui Kobayashis tid p.g.a. starka vindpustar västerifrån, bäst av Peugeotförarna Nico Müller lägger sig emellan Team Penskes bilar på en sjätte kvaltid och Richard Westbrook har haft det kämpigt med sin Cadillac, jag tror att kraftig understyrning på de svepande svängarna sägs vara ett orosmoln och det tycker inte General Motors operativa chef Laura Klayser i mötet efter lördagens arbetspass.
Vid 13-tiden svensk tid har Portimao 6-timmars flaggats av när de konkurrerande fabrikatens hop av bilar höll på att ta det försiktigt de första varvet med kalla däck och full tank ombord, britten James Calado blixtrar till från fjärde startplacering och klättrade upp bakom en annan bil som gjort en jättestark inledning nämligen Mike Conway ombord Toyota nummer sju, mitt i smeten hade Nico Müller i en av två grafitgråa Peugeoter saktat på farten trots att bataljen om andraplatsen blev hårfin när ordningen återställdes fast omvänt efter att Sébastien Buemi gjorde en riktig rökare på Calado in mot kurva 3. Tio minuter in på racet var maktkampen mellan WRT och Prema Powerteam gått i hyperfart trots att "Track limits" känns som ett orosmoln när domarkåren håller koll på läget medan Nicklas Nielsen svepte förbi Laurens Vanthoor under inbromsning på VIP-tornets tajta hårnål och det fick Porsche Team Penskes förbundskapten Thomas Laudenbach att skrapa håret sittandes på depådisken, däremot fick Richard Westbrook anklaga via radio att amerikanen Dane Cameron vinglar brett utanför banmarkeringen samtidigt som Ryan Hardwick blev kapad bakifrån av en annan privatanmäld Porsche i GTE AM-klassen bara för att Livebilderna kablade GM-chefen Laura Klayser som står och småflinar inne i Cadillacs läger.
Försprånget mellan de båda Toyota Gazzo Racing-bilarna och AF Corse Ferraris ekipage har utökat efter bara arton varv även om konkurrenterna hade slagit av på farten, min bedömning är ju att Richard Westbrooks senaste varv rundades till cirka fyra tiondelar långsammare än Nico Müller; di Resta med andra ord jagar varenda sekund han tappat sedan starten och först ut av LMP2-bilarna att åka in i depån är ynglingen Doriane Pin som ska åka på en dubbelstint enligt matchbild och domarna fått dela ut en diagonal flagg till Ben Keating för att ha struntat i "Track limits" men snacka om stallorder inom AF Corse när James Calado klagade på radiotrafiken med sin ingenjör, punktering på Vector Sport-bilen i LMP2 var lika chockartat som tidigare befarat med Ryan Cullen bakom ratten efter att ha hyllat landsmannen Craig Breen som tyvärr gått bort i en bilolycka tidigare i helgen och nu kan toppteamen utföra sina första reguljära depåstopp innan klockan slår två på eftermiddagen. På långa vägar har den interna fejden mellan Porsche Team Penske och AF Corse Ferrari tätnat sedan de båda helröda bilarna med gula ränder slungat förbi Laurens Vanthoors 963: a samtidigt som en punktering hindrade Cadillac från att motstå pressen från Peugeot #94, därefter hade tävlingsledningen delat ut en mekanisk svart flagg till Toyota #7 för ett löst hängande del i bakvagnen och det visade sig att drivaxeln sägs flagna sönder och tyvärr så tappade José Maria Lopez hela sju varv på ledarklungan.
Snart halvvägs in i loppet och med gott besked kunde Miguel Molina ånga på med att sätta ett nytt personbästa sett till senaste varvtider, spanjoren rattar i paritet med ledande Ryo Hirakawa om inte lagkamraten i AF Corses föraruppställning Toni Giovinazzi hade dragits med graining på höger framdäck och efter en trevande första stint fick bil #50 ge sig ut bakom Kevin Estre som ännu inte gjort sitt depåstopp i takt med hur mycket bensin man förbrukat den senaste tre fjärdedelen av timvisaren, längre bak i fältet hade tvåan i GTE AM, ni vet den privatanmälda Ferrarin med #83 på dörrtrösklarna kört med dörren vidöppet och bakom ratten fanns fransyskan Lilou Wadoux som gjorde den rätta grejen, hon tvärvände in i depån och fått låta meckarna fixa problemet med att tejpa fast delar av karmen, för Porsches del hade Michael Christensen rapporterat att något inte stämmer med drivlinan och han satt kvar i garaget med mycket att fundera innan målflagg, tekniske direktören Urs Kuratle säger i direktsändning att servostyrningen fått en törn efter att ha hoppat över betongen innanför kerben och när Alessandro Pier Guidi stannade på AF Corses garage fick hans Ferrari spotta ut kolsvart rök ur rörledningarna men tack och lov så återanslöt veteranen precis före Alex Lynn i den blåsvarta Cadillacen.
Med tre fjärdedels distans kvar att avverka känner sig Loïc Duval jättepressad ombord sin Peugeot, vid inbromsning mot kurva 5 fick bilen vingla i ytterspåret när han skulle varva en produktionsbil och förlorade fjärdeplatsen till fördel AF Corse Ferrari #51 med Alessandro Pier Guidi på hugget, f.d. F1-världsmästaren Jacques Villeneuve kraschade på kurva 10, han inser att höger frambroms brinner och det ger mig oroväckande minnen från det som hände med Heinz-Harald Frentzen på F1-racet i Albert Park 1997, säkerhetsbilen kallas ut tämligen omgående och det kunde vara räddningen för någon av de tre Ganassi-flaggade bilarna i kungaklassen, tävlingsledaren Eduardo Freitas ger klartecken att köra färdigt medan ekipagen i Chip Ganassi Racing åkte in i depån för en häftig duell emellan olika personalskaror och det är Alex Lynn genom en kortare påfyllnad viker ut före Peugeoterna och Antonio Fuoco blev jätteförvirrad nere i depåinfarten, han svängde in på fel lucka precis som Mark Skaife gjorde 2005 när han vek in i Team BOC: s läger. Bromsproblemen i Ferrari #51 hade försatt fjolårets lirare Alessandro Pier Guidi i trubbel då han forsade rakt fram, tappade hela två placeringar och tvingas alltså lufta de slitna skivorna ända in i det sista.
Uppe i startkuren har den rutiga flaggan vajat när Toyotas mekaniker välkomnade hem bil #8 till dagens segrare från Pole position med Brendon Hartley som klämde till en fantastisk dubbelstint, han tar med sig Ryo Hirakawa och Sébastien Buemi i gott sällskap och till er Ferrari-fans kommer beskedet att Antonio Fuoco, Nicklas Nielsen och Miguel Molina slutar på en riktigt bra andraplats med marginal före Porsche Team Penske #6 medan Peugeot för första gången avslutar ett race utan mekaniska problem sedan bytet från elektroniska impulskablar till ett gashydrauliskt system på sina växellådor och för första gången den här säsongen får vi se fem olika fabrikat bland de fem bästa i resultatlistan, i LMP2 fick United Autosports ägare Zak Brown jubla vilt när båda sina bilar får dubbelt upp i trofélycka men det kunde har varit en busenkel resa för Prema Powerteam med lilltösen Doriane Pin som haft det roligt nästan hela dagen och tredjeplatsen går till Vincent Vosses stall Team WRT med Louis Deletraz på spurtsträckan och i GTE AM fick Nicky Catsburg rädda till sig Corvettes andra raka seger på lika många race efter en hårfin batalj med Alessio Rovera på de sex sista varven.
Efter en halverad totaldominans av Toyota inklusive AF Corses välmeriterade insats utan förarmisstag eller tekniska fel kommer mästerskapscirkusen rulla vidare till Ardennerna och till anläggningen som vi alla älskar att köra, Spa.
https://fr.motorsport.com/wec/news/bop-hypercar-definie-24h-mans/10441578/
https://www.fiawec.com/en/news/wec-6-hours-of-portimao-one-week-to-go/7617
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-ahead-of-the-6-hours-of-portimao
https://fr.motorsport.com/wec/news/toyota-devance-ferrari-el1-portimao/10456138/
https://www.autosport.com/wec/news/wec-portimao-kobayashi-heads-another-toyota-1-2-in-fp2/10456297/
https://www.dailysportscar.com/2023/04/15/8-toyota-quickest-ferrari-splits-gr010s-in-fp3.html
https://www.autosport.com/wec/news/wec-portimao-hartley-leads-toyota-1-2-from-kobayashi/10456704/
https://www.dailysportscar.com/2023/04/15/toyota-locks-out-front-row-for-6h-portimao.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/second-row-for-the-499ps-at-portimao
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-after-the-qualifying-session-at-portimao
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-second-at-6-hours-of-portimao
Möt Miguel Molina i en exklusiv intervju på Ferraris officiella YouTube-kanal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar