Turerna kring Caterhams lust att elektrifiera den fjäderlätta prestandabilens köregenskaper visade sig vara värt en liten kompromiss men redan tidigt i somras kunde modell EV Seven p.g.a. att det sitter ett batteripaket under aluminiumkåpan, enligt Caterham själva väger den öppna glasfiberburken cirka 70 kg tyngre än en vanlig R500 med rå prestanda på sin sida, laddkapaciteten sägs ligga på 51 kWh för att klara av en trackday i kortare utsträckning genom den s.k. 20-15-20-cykeln.
Swindon Powertrain är företaget som ansvarar för utvecklingen av elbilsbatteriet som levererar 243 kW eller 177 hästkrafter, lika mycket som på en Peugeot 206 RC fast med extrautrustad diffbroms, bromsok med fyra kolvar tillverkad av AP Lockheed och justerbara fjäderben från Bilstein men på Goodwood Festival of Speed fick den förhandsvisas som konceptstudie innan man väntar på besked från Caterhams boss gällande den rätta batteritekniken och just nu så fortsätter man med den överladdade Mercedesmotorn ett tag till även om testbädden används till kontinuerlig utvärdering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar