fredag 8 december 2023

Sagan om 205: ans sportiga liv

Motorjournalisten Géraldine Gaudy från tidningen L'Argus gör återigen sin medverkan på webb-TV men den här gången så lutar man åt Peugeot 205 som redan fyllt 40 bast, i videoklippet som jag hänvisat ur kolumnen så hamnar hon i direkt konversation med Peugeotmuseets kurator Hervé Charpentier om historian bakom 205 GTi: s respektive 205 T16: s märkbara succé.

Till en början hade Peugeots ledning på den tiden hamrat klubban och sagt att en mula som representerar en 305 i rallyskrud förblir skrotad till fördel av något mindre och lättare med hjälp av skisser som blästrats på ritbordet av franske designgurun Gérard Welter; hans kollega tillika nyinsatte tävlingschefen Jean Todt valde via sin genialitet att sammanslå fabrikatets kundleverantörer eller s.k. "Dealer teams" till att bilda ett fabriksstall vid namn Peugeot Talbot Sport med syfte att bygga 200 serieproducerade exemplar av rallybilen 205 T16 och mellan 1984-'88 så vann man två raka VM-titlar i rally plus lika många Dakar-rallyn med samma modell genom finska förare bakom ratten (Timo Salonen, Juha Kankkunen & Ari Vatanen).

På den civila sidan blev GTi-versionen i 1.6 eller 1.9 liters format ganska poppis för sin väghållning à la en Rotax-kart, många tror att 1.6: an var känd för sin bränsleekonomi men förvisso kan den större 1.9: an med 130 hästkrafter på gasspjället ge mer ryck i vridmomentet och krängningshämmarna alternerades till en mjukare inställning för att få väck med grov understyrning som plågat Ford Fiesta XR2i även om servostyrningen kostade extra i tillbehör likaså luftkonditioneringen.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/peugeot-205-gti-t16-griffe-la-saga-des-sportives-en-video-30027211.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar