Vi slog redan fast att Audi var först ut med att hyvla in permanent fyrhjulsdrift på en vanlig personbil och vända Ur-Quattron till en kvicktänkt rallybil under Grupp B-eran, killar som Stig Blomqvist och Hannu Mikkola med inkludering av mästerskapets enda så kallade "drottning" Michèle Mouton var förarna som hade en direkt länk med bilens kilform, turboknaster och framförallt dess väghållning på alla ytor.
I den civila miljön fick den trefaldige Le Mans-vinnaren André Lotterer äga en senare modell av Ingolstadts rallyjärn, en Audi Sport Quattro från 1984 även om karossens längd kortades med femton centimeter för att få bukt med grov understyrning på hal asfalt, det resulterade i att med den uppdaterade versionen av märkets ikoniska femcylindriga spis fått mer krut, högre laddtryck och allt detta fick 306 hästkrafter kännas som mognare än 594 maffiga kusar ombord vagnen som Walter Röhrl gled runt framför publikhavet i Portugal.
Här är filmen som lades upp av YouTube-kanalen Petrolicious
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar