Krönikören Erik Rönnblom skrev på debattartikelns brödtext att han vill se tuffa prov på hur de skärpta direktiven kring räckviddstesterna ser ut i verkligheten på vintertid, vad som bekymrar mig är utvecklingskostnaderna som gjort mig narr bortsett från återkallelser vid tekniska fel eller manipulation av bränslemätaren.
När NEDC-cykeln infördes upp mot hösten 1992 började koldioxidutsläppen och blandade bränsleförbrukningen utföra sin matematiska räkning, hans kollega på Vi Bilägares redaktion Mikael Schultz som ofta utvärderat olika bilars verkliga siffror sett till driftkostnader och bränsleförbrukning konstaterat en solklar ökning vilket väcker missnöje hos nybilsägarna den senaste tiden, precis när dieselfusket på Volkswagens befarade mjukvarusystem löpte med tiden.
Före årsskiftet 2017-'18 hade WLTP-normen införts med en tydligare notering mellan vad som är realistiskt på Autobahn eller på vad fabrikaten påstår enligt broschyren, i takt med elbilarnas lönsamma ökning på försäljningskurvan så riktas återigen missnöjet med de fingerade uppgifterna om batterikapacitet eller vice versa men tidsfrågan om när får Trafikverket skulle skärpa till sig om räckviddstester på vintertid kommer stå på bordet vid nästa extrainsatta möte.
https://www.vibilagare.se/opinion/kronika/rackviddstesterna-elbilar-maste-skarpas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar