Regionledamöter i Paris fattade beslutet via motion till senaten att godkänna ett veto satt av miljöorganisationen EELV eftersom ägare till en SUV behöver minst betala parkeringsskatt dygnet runt, till viss del är det fullkomligt dyrt och studier visar att sådana fordon har sedan man ritat om bilvärldens popularitetskarta varit en plåga i den civila samhället och jag som klenmodig fanatiker av herrgårdsvagnar respektive MPV: n riktat en liten glädjeyra i och med att nya regler träder kraft om några veckor efter det som skett i Grenoble och Lyon den senaste tiden.
Högsta chefen inom EELV, ni vet David Belliard talade klarspråk enligt en kolumn skrivet av tidningen L'Argus insändarskribent, han tror att transportledamoten i södra Londons stadsdel Lambeth för snart två år sedan infört en strängare skatteregel på SUV: ar i flervåningsparkeringar, man valde precis som på utvalda franska städer att basera skatteplikten på tjänstevikt och koldioxidutsläpp oavsett slagvolym på olika motorer men det känns inte lika nödvändigt som trängselskatten bland elbilar, i gengäld kan standardtariffen inte automatiskt överstiga 15 € per månad med miljöklassning och dyrast blir de så kallade "heavy duty vehicles" när bilisten vill hellre betala 30 € per månad om denne äger låt oss säga en Range Rover, BMW X7 eller Nissan Ariya.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar