Läget ljusnar allt långsammare i både Nordamerika och Europa gällande bristen på elektroniska komponenter runt de stora biltillverkarnas fabriker, för det första hade pandemin lamslagit tillverkningsindustrin allra hårdast för över tre år sedan innan halvledarna höll på att sina innanför Ford-anläggningen i Köln och därefter inleddes ett civilt krig i Östeuropa som påverkat leveranskedjan.
Enligt Mattias Rabe på Teknikens Världs redaktion fick han hänvisa till Auto Forecast Solutions viktiga data över hur produktionen såg ut mellan mellan juni 2020 och juli 2022 inklusive siffrorna som togs vid början av maj 2023, faktum är att strax över 40 000 planerade bilar ställdes in eftersom konsumenterna väntade betydligt längre på att beställa en ny bil, mitt i övergångsperioden var det klart att Nordamerika blev värst drabbade med hela 590 000 inställda produktionstillfällen men Sam Fiorani lade till att fabriksarbetarna valde att gräva sig ut ur kryphålet och prognosen visar att siffrorna väntas växa till 2.8 miljoner inställda produktionstillfällen p.g.a. den omfattande bristen på reservdelar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar