Tidigare under året på Goodwood Festival of Speed hade Lamborghini fått släppa en Hypercar som skulle ge Alpine, Ferrari, Peugeot och Cadillac en rejäl kuggning om VM-titeln respektive totalsegern på Le Mans 2024, bilen vid namn SC63 byggs av Ligier med särskild tillstånd eftersom det råder annorlunda regler i LMDh än i LMHy där specifika fabrikat konstruerar egna chassin på förhand, den trimmas av Iron Lynx som tidigare tävlat med produktionsbilar i VM-sammanhang och själva motorn är på 3.8 liters slagvolym trots att vissa delar är hämtade från McLarens superbilar 12C, P1, 650S eller varför inte 570S även om de dubbla turboaggregaten svävar på vardera sida om cylinderbankarna.
På måfå uttryckte Lamborghini Squadra Corses förbundskapten Giorgio Sanna att anno 2024 markerar märkets 60 års jubileum likaså racingdivisionens tionde stearinljus, genom åren hade man skördat goda resultat med GT3-versionen av Huracán och från och med den här tidpunkten är personalen på Sant'Agata Bolognese redo för nästa stora utmaning efter testprogrammets avslutning med fabriksförarna Andrea Caldarelli, Romain Grosjean, Mirko Bortolotti och Daniil Kvijat medan laguttagningen slutfördes med värvningen av Edoardo Mortara och Matteo Cairoli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar