Formel 1-säsongen 2003 slutade på en spektakulär scenario rätt in i det sista när en viss stjärnskott i helröd skrud slog en iskall finländare ombord en fjolårstrimmad McLaren med små reservationer från tävlingsledningen, idag på Alla Hjärtans Dag är det rätt läge att skriva en fördjupad kärlekshistoria om hur Ferrari tagit fram trollstaven och skapat något som är iögonfallande snabb och aerodynamisk på en och samma gång.
Tack vare en s.k. "rude awakening" från Williams, BAR Honda och uppstickarna Renault kunde Jean Todt, Luca di Montezemolo, Ross Brawn och Scuderians förarpar presentera en ny bil som ville stå upp mot konkurrensen och förlänga sin totala dominans, föregångaren F2003-GA fick hjulas in på konservatoriet och här sade den förre Fiatchefen "Välkommen! " till den nya modellen F2004 men efter de första provkörningarna mellan gammalt och nytt på Imola kom det första felet, man trodde att den nya bilen skulle varva runt halvsekunden snabbare än F2003: an; Schumacher i sitt andra flygande varv åkte två sekunder snabbare än normalt och Luca Baldisserri pratade med Paolo Martinelli som är Ferraris motoransvarig gällande barlasten som glömdes utan förvarning, allt detta ledde till en tolv timmar lång utredning inne på ingenjörshytten och Michael själv insisterade att farten gick som smort.
Efter ännu ett test mellan olika bilar hade Mattia Binotto tillsammans med fyra andra bakom datorskärmen inte trott på sina ögon, den nyare bilen fortsatte att bättra på vid långa stints och Rubens Barrichello på den tiden fick lite rysningar efter att ha svängt genom första delen av Mugellos skrämmande dubbelhöger Arrabbiata i full gas och vad gjorde F2004: an till att vara en av de största F1-bilarna som någonsin byggts? Ja, det fick Rob Smedley utreda saken och han sa att den här bilen var konstruerad runt ultramodern teknik, såsom mindre tester på vindtunneln och lättare viktfördelning mellan olika beståndsdelar, kollegorna Rory Byrne och Aldo Costa var väldigt smarta när det gäller ingenjörskonst ända tills man krossat hela motståndet med femton segrar av arton möjliga under själva årgången.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar