söndag 4 februari 2024

Storyn om Mercedes C111

Mellan 1969 och 1979 hade biltidningar över hela Tyskland och sannerligen delar av Västeuropa fått extra mycket uppmärksamhet gällande Mercedes kanske mest ikoniska experimentbil, dess interna kod heter C111 och funnits i fem olika skepnader med ett villkor på pappret även om de flesta Merca-fanatiker tycker att C111: an inte är serietillverkat, bilen används enbart för teknisk utveckling på den mekaniska respektive aerodynamiska sidan, ettan och tvåan var prototyper med Wankelmotor baktill innan projektet skrotades till fördel av vidare arbete med dieselmaskinen därav namnet C111-IID.

På testbanan i Nardò var bilen redo att drivas med ren adrenalin, laddluftkylaren var specialiserad för att tåla höga arbetstemperaturer medan Garrett-turbon snurrade i 160 000 varv i minuten och ge den femcylindriga dieseln på tre liter mer skjuts när mätarnålen spräcker 280-barriären, mindre än tre dagar senare hade prototypen slagit 16 världsrekord satta av FIA med snitthastighet på cirka 252 km/h och det fick ledningen att vara fortsatt lyriska med sina insatser utomlands, som frisk fläkt kunde nästa kapitel skrivas in när lusten för rekordfart låg på agendan när det kommande året innehöll många överraskningar, att drömma om en snittfart på en bit över 316 km/h kräver en del omkastningar, dels när karossformen svetsas om med tillägg till hajfenan på bakvagnen och höja bilens aerodynamiska stabilitet, därför som Mercedes C111-III blev så småningom en publikfavorit på testdagarna vid slutet av april 1978 tack vare teknisk hjälp från däckfabrikatet Dunlop.

Med den radikala designen som signalerar hög fart lika med bränsleeffektivitet har Cx-värdet minskat till futtiga 0.183, när det var dags för rekordförsök i södra Italien hade den ena av tre testförare snittat över 320 km/h efter första timmen, ja precis innan vänster framdäck träffade en liten stackare i djurlivet och det var en hopkrupen igelkott som låg mitt på vägremsan och segnat, senare fick dieselprojektet avslutas med att spränga ytterligare åtta internationella rekord varav två av de mest intressanta, 319 km/h efter 1 600 kilometer och 317,9 km/h efter sex timmar i tjänst.

Sist ut är experimentbilens avslutande kapitel, våren 1979 fick Mercedes ingenjörsteam sätta fot på Nardò igen och rullat ut en mer aggressivare variant på C111-projektet med tilltalsnamnet C111-IV, som ni säkert kunna veta det är den fjärde inkarnationen av experimentbilens livscykel, den här gången var den utrustad med en V8 på fem liter med syfte att klara av drömgränsen på 112 meter per sekund eller 400 km/h som projicerad topphastighet och fabrikatets forskningsansvarig Hans Liebold tyckte att ljudet på åtta vrålande cylindrar vissla i hög fart gav depåpersonalen mer än bara rysningar, rekordvagnen belönades med ytterligare fyra distansrekord med en exakt topphastighet på 404 km/h, snacka om sådana siffror.


https://www.classicdriver.com/en/article/mercedes-c111-diesel-world-record-holder-25-years

https://www.supercars.net/blog/1977-mercedes-benz-c111-iii/

https://www.hagerty.co.uk/articles/automotive-history/freeze-frame-mercedes-record-breaking-diesel-c111/

https://www.adrianflux.co.uk/influx/blog/mercedes-c-111-iii/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar