När Peter Klemensberger fått skriva färdigt sin kolumn om e-bränslen i en viss framtid hade Stellantis stationschef i Nordamerika Ned Curic sagt att koncernen inledde samarbetet med en av Mellanösterns största petroleumbolag Saudi Aramco i och med att generalisterna i Frankrike hade en ganska lång partnerskap med Total Energies som går starkt framåt i över fyra årtionden.
Vid inledningen av själva brödtexten så rör det sig om totalt 28 miljoner bilar i cirkulation på vår kontinent som konverterar från vanlig bensin till syntetbränsle utan stora modifikationer vilket omfattar 24 olika motortyper, främst den trecylindriga bensinmotorn på 1.2 liter som sitter ombord flertalet populära modeller sedan 2014 med Euro 6-normer, enligt koncernens beräkningar kan dessa vagnar få ned flera miljoner ton koldioxid ur atmosfären ett tiotal år framåt i tidevarvet och vad som låg bakom sådana siffror är omställningen till eldrift i absoluta blickfånget.
Slutsatsen visar att e-bränslen kan ha en nästan omedelbar inverkan på minskad koldioxidavtryck från dess befintliga utbud och efterfrågan, här handlar det om bränslet som flyter på våra bensintankar genom att låta koldioxid reagera med väte och ge potential att minska avtrycket med 70 procent i regelbunden basis jämfört med vanlig bensin, något som branschens presschef hävdat i ett uttalande.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/stellantis-motorer-klarar-e-bransle/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar