fredag 9 februari 2024

Tvillingarna från Turin

Över tjugo år har gått sedan de nätta mini-MPV: erna gjorde entré på bilsalongerna innan försäljningen fick skjuta upp i höjden till nöjet från respektive biltillverkares ledning, till dags dato har det blivit billigare att serva och framförallt driva shoppingvagnen på hjul från A till B, mellan årgångarna 2003 och '04 så stod det klart att en mini-MPV på marknaden betyder "Big business" när fyra olika fabrikat satsade vilt på att bygga en sådan för konkurrensens skull, en av dem är Fiat-gruppen som valde att formge den tänkta karossformen i hopp om att passa ihop prisvärdigheten med solklar lyx, här är berättelsen om Tipo 350.

Sifferkoden Tipo 350 föreställer tvillingen massproducerad i Mirafiori tack vare stor hjälp från designern Fabrizio Giugiaro från Italdesign, när den ritades färdigt kunde det första exemplaret av Fiat Idea landa i grevens tid på bilsalongen i Genève våren 2003 till publikens förtjusning, vad som är intressant med monovolymens smarta finesser är att namnet Idea står för "Intelligent design och emotionell arkitektur" vilket syftar på hur liten och kompakt den ser ut på gatorna och de flesta vet att fyrkantigheten på lyktorna fram och bak utgör sin vardagliga uttryck medan tvillingsyskonet Lancia Musa släpptes ett år senare och lånat enbart små drag från småbilen Ypsilon med användning av de rundare strålkastarna och kylarprydnaden av borstad krom, i överlag har exteriördesignen symboliserat styrkan och charmen med de rundare formerna på vissa ställen med tillägg till det rätvinkliga på fönsterlinjen och ner till huvudkonturen.

Invändigt har båda fabrikaten lagt märke via sin gemensamma huvudperson att mätarklustrets placering ska sitta centralt, varför just det tro? Ja för att Fiaten respektive Lancian ska kännas mer luftig och kvalitetssäker eftersom dubbla handskfack anses vara en smart liten säkerhetsfiness designmässigt, ratten på en Fiat Idea inklusive instrumentpanel är ämnad för att vara prisvärd i valet av material, användning av neopren och hård plast på det undre lagret utgör ett allvarligt problem nämligen att själva plasten klibbar och skapar oreda när man växlar upp på de varmare dagarna i Autostradan, på systerbilen Lancia Musa är det annorlunda sett till material, läderratten gör åkkomforten mindre stressigare, navigationssystemet kostar flera tusenlappar extra i Platino-utförande likaså monteringen av en snäppet lyxigare växelspaksknopp av aluminium och mer intressant Alcantara-klädslar är standard på vissa utrustningsnivåer, i baksätet hade konceptet med att fälla ned arrangemanget 40-20-40 uppfunnits av en kiropraktor vid namn Antonio Dal Monte från Italiens Olympiakommitté, vad som är genialiskt med tre individuella säten är att man prioriterar en blandning mellan baksäteskomfort och bagageutrymme i en enda mening även om de upprörda känslorna hos vissa bilrecensenter kvarstod under vissa villkor.

För övrigt har urvalet av drivlina exakt samma karaktär som på koncernens olika småbilar (Fiat Punto II & Lancia Ypsilon) med tillägg till en raritet bland växellådor i programmet, en 6-växlad manuell låda tillverkad av franska Sadev p.g.a. sin kompakta dimension och tvärställda placering, den sedvanliga transmissionen med fem växlar passar bättre med 1.2 liters bensinmotorn på 80 hästar och 1.3 liters dieselfyran på 69 hästar medan halvautomatlådan Dualogic finns enbart på 1.6 liters dieseln med kraftårgång på 118 kusar ombord, i Brasilien fanns en starkare fyrcylindrig variant på 1.8 liter om inte variationen slutade med en annorlunda instrumentpanel jämfört med den konventionella arkitekturen hemma i Europa.

Att köra en mini-MPV genom tätorter och landsbygd kräver extra omvårdnad, här i grönskan, speciellt på våren eller hela sommaren kan körupplevelsen ombord en ljusblå Fiat Idea vara värt en större förmögenhet än i en tråkig sedan eller i värsta fall en SUV och jag höll på att föredra en sådan liten shoppingvagn med en 1.4 liters bensinmotor på 95 hästar länkad med Sadev-lådan som jag snyftat över tidigare, prestandamässigt låter accelerationstiden på 11.1 sekunder lite som en cyklist i blytunga växlar uppför en kulle, väghållningen är en bra pluspoäng när fjäderbenen med dubbla triangellänkar fram och torsionsstänger bak beter sig på samma sätt som på volymmodellen Punto av den andra generationen i kurviga partier, i hög fart däremot kan det vara bra att undvika utförandet av undanmanöver eftersom taket är högt med karossens korta överhäng och hjulbas vilket riskerar bilen att välta à la en Merca A-klass men ESP-systemet kickar in vid 65 km/h utan överflödig last baktill, den 6-växlade lådan manövrerar med lätta penseldrag som på andra Fiat-modeller genom åren med små undantag från den mer krångliga Multiplan och andrahandsvärdet har varit en bastant minuspoäng i en del recensioner som offentliggjorts av olika publikationer, mer allvarligt gällande de mekaniska felen spås vara åtgärden av vattenläckor när delar av underredet spricker i små flagor och med problematiken åt sidan är den fortsatt en fröjd med sin billiga driftkostnad och sina konstanta serviceräkningar.

Personligen har de här tvillingsyskonen i mini-MPV: ns värld en speciell plats i våra hjärtan, med sin genialitet och tillförlitliga rykte kan jag inte leva vidare med bilrecensioner utan att skåda dess ikoniska utseende, både Fiat Idea och Lancia Musa fick genomleva nio långvariga år med en bra försäljningssiffra ut i Europa, totalt så svarade man med 204 000 exemplar även om man räknar in ytterligare 250 000 som byggts i Brasilien med tilltalsnamnet "Adventure" där takrelingarna skruvades på och runda av sin karriär fram till säljstoppet anno 2016.


Exklusiv recension av Fiats smarta lilla MPV 

Ronny Rockenbauer recenserar en Lancia Musa i ett inslag ur österrikiska TV-programmet "Go! "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar