Nu är det dags att dyka djupt in i superbilarnas värld och till en s.k. analog prestandabil byggd av världens mest kända designguru Gordon Murray och hans egenetablerade företag GMA.
Gordon Murray Automotive T33 Spider har väldigt små drag i karossformen av två distinkta aristokratiska kändisar som erövrat Le Mans på 60-talet, ja hör ni en Ferrari 250 LM respektive 275 P trots att snorkeln som bringar frisk luft in i motorn verkar få lite vibbar från gasturbinbilen Howmet TX och resten av bilen ser riktigt snygg ut i mina ögon och bakom sittbrunnen ruvar en 3.9 liters V12 utvecklad av Cosworth med vevaxeln lånad ur en Ford V6: a som en gång funnits på en Mondeo ST220, men de tekniska siffrorna säger något annat för den klämmer hela 608 hästkrafter, har mer vrid än den racetrimmade maskinen på den tidigare modellen T50 och i gengäld så väger den hundra kilo mer än en T33 Coupé tack vare balkarna som svetsades djupt in i motorrummets monteringspunkt.
Att höra en Cosworth V12: a ryta i 11 000 varv per minut känns som en jättelik adrenalinkick i och med att räddningen sitter klistrad emellan sätena för den manuella växelspaken har en ganska stark länk mellan föraren och dess mekaniska muskelkraft, ja och det skulle via en tidsmaskin ta mig tillbaka till de ljuva åren med McLaren F1 GTR som vacker barndomsminne, speciellt en kuslig helg med hällregn på Le Mans anno 1995.
Här guidar Oliver Kew igenom en färdigproducerad T33 Spider med professorn själv på studion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar