Nästan alla bilhistoriker skulle kunna veta att en hel del vagnar i cirkulation nuförtiden saknade motstycke jämfört med framgångssagorna från respektive fabrikat, här ska jag lägga upp några exempel på dessa ur ett bildspel satt av brittiska biltidningen Autocars moderator David Finlay.
På 1970-talet var Citroën GS en ganska lat modell i den gamla familjeskaran, den borde ha varit det smarta valet i och med att den satt mitt emellan volymmodellerna DS och 2CV, på en så där makaber vis hade GS i såväl boxerfyra som experimentell rotationsbil inte varit på radarn särskilt p.g.a. oljekrisen i två riktigt tuffa perioder, den framlidne Leonard Setright beskrev Citroëns smarta halvkombi som en medioker lämmel med gashydraulik och lämnat ifrån sig en röra av bakläxor.
Från en bil med Wankelmotor till en annan när NSU Ro80 prisades 1968 för sin stora innovation, motorn var kompakt, lättare i tjänstevikt och har bättre kompression än vanlig kolvar i en rak fyra eller rak sexa på den tiden men som det ser ut hade mästerverket förvandlats till ett hastverk på kortast möjliga stund, rotationsmotorn fullföljde inte ryktet som högkvalitativt på långa vägar, tillförlitligheten grusades efter en del återkallelser i agendan men varumärket NSU: s kontinuitet sjönk på tunn is efter den dåliga försäljningskurvan under slutet av sjuttiotalet.
504: an från Peugeot förevigades i våra historieböcker som en enastående succé runtom i världen men tidsfrågan är varför den mindre 204: an hade glömts bort innan den klassats som samlarbil, jag som Peugeot-konnessör inte har mycket särskilt om dess historia och de flesta tror att en 204 som sedan, kombi och coupé är värt en liten framgång men dieselversionen på 204: an föll i ren glömska p.g.a. en dålig säljstatistik och var sent ute att adoptera framhjulsdrift eftersom grannen Citroën redan vevat trollformeln i sin Traction Avant ett par årtionden tidigare.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/best-cars-you%E2%80%99ve-probably-never-heard-0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar