För bara ett par dagar sedan hade Österrikes mest kände racingfigur och trefaldige F1-världsmästaren Niki Lauda tyvärr avlidit.
Journalisten David Tremayne gjort en personlig hyllning till mannen som han kallade för en äkta lirare och en nära vän, det var därför han var världens bästa förare under mitten av 70-talet men hans återvändo till tävlingsbanorna fem veckor efter den hemska olyckan på Nordslingan i början på augusti 1976 var tecken till varför han inte ger upp.
Enligt Tremayne han själv lossnade främre hjulupphängningen på höger sida som slungade Ferrarin rätt in i barriären vid ingången mot Bergwerk, hans liv räddades av fyra förare och flertalet banfunktionärer när loppet rödflaggades, ansiktet var bränd och andats med giftig rök på väg till kliniken.
Laudas samarbete med gamle fysioterapeuten Wilhelm Dungl gjorde att han var tillbaka i hetluften mycket till grundaren Enzo Ferraris ödmjukhet, tillbaka bakom ratten efter cirka 42 dagar och till Italiens Grand Prix för oss svenskar minns väldigt mycket när Ronnie Peterson vann och Niki till fansens förtjusning gjorde en hjälteinsats från en långsam inledning till att avsluta loppet på en fjärdeplats för att hålla drömmen om andra VM-titeln vid liv.
Scuderians ingenjörer kallade honom för "Datorn" för att han såg allt i svart och vitt.
Niki Laudas karriär tog fart år 1971 för March, använde sponsorpengarna för sin väg till BRM som hade finansiella problem långt innan Enzo Ferrari och hans assistent, förbundskaptenen Daniele Audetto signade österrikaren för säsongen 1974 men på första testdagen i Fiorano hade Niki sagt till Enzo att bilen var understyrd och till begäran av f.d. chefsmekanikern Mauro Forghieri vände laget på steken till en godkänd första säsong innan första VM-titeln bärgades 1975.
1977 ett år efter förlusten på Fuji Speedway återtog han tronen före två turbulenta säsonger för Brabham som ledde till ett sabbatsår, de fyra sista åren i karriären hos McLaren var fyllt med goda minnen främst den hårfina bataljen med lagkamraten Alain Prost 1984 och ledde till att Lauda säkrade titeln med bara halva poängen i tabellen.
Efter att Niki lade hjälmen på hyllan fick han återvända till paddocken som konsult för Scuderia Ferrari sedan Jean Todt blev nyanställd 1993, därefter arbetade han som assisterande stallchef för Jaguar i de tre första säsongerna innan de gyllene åren som tjänsteman i Mercedes AMG Petronas med fem raka märkestitlar, fyra förartitlar med Lewis Hamilton och Nico Rosbergs enda VM-titel 2016.
Precis som andra stora förare vill den här krigaren leva för evigt i våra hjärtan och våra minnen fortsätter att eka i de kommande åren.
#CiaoNiki
https://www.formula1.com/en/latest/article.niki-lauda-an-f1-legend-remembered.22UIF6kuLmlGFiqeKr0wEz.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar