6. Peugeot 406 Coupé
På bilsalongen i Paris 1996 hade Peugeot avtäckt en tvådörrars sportcoupé som konkurrerar med Opel Calibra och dess samtida nykomling från Volvo.
För det första har den här designen varit en studie hos de italienska formgivarna Pininfarina som gjordes 1990 för att licensiera den till Fiat men så blev det inte, kontraktet av bilens tänkta design vanns av PSA-gruppen 1994 bara för att Fiat ritar om ett säreget design på deras nya sportcoupé med femcylindrig turbo i god tid.
Mitt första intryck på bilens design är att den påminner mycket om en Ferrari 456 sett framifrån och från sidan får man ett litet drag av Aston Martins läckra DB7, jag framstår detta som ett av de vackraste underverken Pininfarina hade gjort de senaste åren.
Motorn som passar bäst med den här bilen är som sagt V6: an på tre liter i slagvolym med en oslagbar effekt på 210 hästkrafter, det är nästan identisk med tävlingsvarianten trimmad av Sodemo Moteurs till Pescarolos LMP1-prototyper och vinnarbilen i det franska standardvagnsmästerskapet årgångarna 2002 respektive 2004.
Av de miljontals 406: or som tillverkats mellan 1995 och 2004 var cirka 107 000 sportcoupéer på Val di Sangro i Italien och det var därför som kunderna väljer en sådan med fyrcylindrig bensin till långa distanser eller varför inte 2.2 liters dieseln för bränsleekonomin men V6-varianten blir mest ihågkommet som modellens allra sportigaste utbud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar