4. Holden Monaro CV8
Drygt tjugo år efter att den andra generationens Monaro fasades ut fick biltillverkaren Holden år 2001 presentera en tvådörrars coupé baserat på sedanmodellen VX Commodore, den heter fortfarande Monaro och för mig är den här bilen en riktig modern klassiker.
Designmässigt har Monaro från sidan lite drag av Volvo C70, från aktern finns de igenkända bakljusen hämtade från sportsedanen och framvagnen är ganska muskulös med de rundare framlyktorna men motorhuven skiljer sig från vanliga Monaron med tävlingstrimmade CV8: an, på vanliga modellutbud är motorhuven platt medan den sportigare versionen har två luftintag som kyler ner motor- respektive växellådstemperatur om den testkörs på racerbanorna.
Vanliga Monaro hade en 3.8 liters sexcylindrig maskin, det ledde till minskad efterfrågan och lades ner som konsekvens men V8: an var alltid det bästa valet, slagvolymen är på 5.7 liter hämtad från en Chevrolet Corvette men cylinderblocket är specialiserade av Holden Special Vehicles, alltså deras motsvarighet till BMW: s M-division och Mercedes AMG.
Utöver succén i Australien har Monaro exporterats till Storbritannien där den såldes som en Vauxhall Monaro VXR och i Nordamerika under namnet Pontiac GTO och produktionen lades ner sommaren 2006 lagom till lanseringen av nya VE Commodore med Clubsport R8 som tänkt ersättare.
GT-vagnen Monaro 427C var en värdig vinnare på racerbanorna, den vann 12-timmarsloppet på Mount Panorama för sportvagnar två raka gånger.
Här är inslaget om Holden Monaro CV8 på Shannons Insurance webb-TV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar