onsdag 22 maj 2019

Storyn om BAR Hondas marschorder

I början på F1-säsongen 2005 var BAR Honda poänglösa efter tre deltävlingar men San Marinos Grand Prix på Imola var laget baserat i Brackley på väg att gå mot pallen, Jenson Button fick sluta trea bakom Fernando Alonso och en vilt jagande Michael Schumacher men Internationella Bilsportförbundet höll inte med, han och Takuma Sato förlorade sina poäng eftersom deras bilar var under gränsen för bilens tjänstevikt.

Regelbrottet var att man gömde åtta kilo extra bränsle i ett hemligt hölje vid bränsletanken, enligt lagets förre tekniske ansvarig Geoff Willis att de vände på regelverket, använde bensin som barlast och som konsekvens blev BAR Honda avstängda från två kommande deltävlingar, först Spaniens GP i Barcelona och Monacos GP på den trånga stadskärnan.

I min åtanke är användning av en illegal bränsletank förbjudet, de borde ha möblerat om hela motorhuven från första början för att undvika fusk efter det slutgiltiga domslutet på FIA: s högsta domstol i Paris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar