Förr i tiden hade man en sekventiell växelspak, senast en F1-bil hade en vanlig växelspak var 1992 i Michael Schumachers racevinnande Benetton B192 och första bil att använda en sjuväxlad halvautomat var Ferrari årgång 1989.
onsdag 8 maj 2019
Hur fungerar egentligen en transmission
Säsongen 2005 i ett teknikinslag från brittiska ITV före ett direktsänt F1-lopp hade expertkommentatorn Martin Brundle förklarat hur en växellåda fungerar, vid växling trycker föraren på höger paddel för upp och vänster paddel för nedväxling, förarens pekfinger används som elektromekanisk impuls genom att veta när man ska växla precis efter att man hör högsta varvtalet på motorn.
Förr i tiden hade man en sekventiell växelspak, senast en F1-bil hade en vanlig växelspak var 1992 i Michael Schumachers racevinnande Benetton B192 och första bil att använda en sjuväxlad halvautomat var Ferrari årgång 1989.
Förr i tiden hade man en sekventiell växelspak, senast en F1-bil hade en vanlig växelspak var 1992 i Michael Schumachers racevinnande Benetton B192 och första bil att använda en sjuväxlad halvautomat var Ferrari årgång 1989.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar