måndag 17 juni 2019

Glädjescener på Circuit de la Sarthe

Den blomstertid nu kommer lyder första versen efter målgång på Le Mans 24 timmars, bortsett från Toyotas andra raka totalseger är det vild glädje på Stegrande Hästens fabrik i Maranello när AF Corse som är Ferraris kundleverantörsteam i långdistans-VM såg den rutiga flaggan sedan 2014.

Klockan slogs mot tre på lördagseftermiddagen när starten drog igång med Aston Martin #95 som Polesitter i GTE Pro-klassen och tog över kommandot redan i de tre första varven med Nicki Thiim bakom ratten, därefter var det en rejäl kamp om fjärde, femte och sjätteplatsen mellan Ganassi-Fordarna och AF Corse Ferrari #71 med formelbilskändisen Sam Bird bland förarna.

Från första början hade Chevrolet Corvette #63 tagit initiativet i ledarposition med de båda fabriks-Porschebilarna närmast i kampen om konstruktörstiteln men i nattmörkret blev Aston Martins helg på Circuit de la Sarthe helt nattsvart, bil #97 åkte av och framvagnen blev helt förstörd och samma sak gäller för "The Dane Train" som startnummer 95 kallas med Marco Sørensen, Nicki Thiim och Darren Turner i föraruppställningen, den bil som startat på första startruta i GTE Pro tappade bromsverkan vid ingången mot Indianapolis och tyvärr har 2017 års vinnare i klassen tvingats bryta med ett allvarligt fel i bromssystemet.

Miguel Molina i AF Corse Ferrari #71 som han delar med Sam Bird och Davide Rigon tvingades kasta in handduken på grund av motorhaveri och vid fyratiden tidigt på morgonen tappade systerbilen #51 med grön nummerskylt mark till Porsche #91 och Chevrolet Corvette #63 genom ett byte av bromsbelägg som är ganska viktigt i ett långdistanslopp.

Med mer än sex timmar kvar till målflagg kom Corvette Racings jättetabbe, personalen tog in startnummer 63 för ett depåstopp under perioden bakom säkerhetsbilen för att sanera banan till följd av en krasch som drabbade Pastor Maldonado i LMP2-klassen och det gjorde att AF Corse med perfekt tajming undvika ett stopp för bränsle eftersom den förstnämnda slösade mycket tid när rött ljus slogs på i depågatans utgång och på banan hade Jan Magnussen åkt av vid Porsche-kurvorna på grund av punktering vänster bak.

Vid målgång har Alessandro Pier Guidi, James Calado och Daniel Serra dragit det längsta strået till seger i GTE Pro-klassen utan någon form av tekniska problem, biltillverkaren har därmed vunnit världens mest spektakulära biltävling för 36: e gången i historieböckerna, 27 klassegrar plus de nio totalsegrarna från Scuderians tidiga dagar fram till 1965.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar