lördag 22 juni 2019

Sagan om Renault Espace - Del 2

Nästa avsnitt ur denna saga kommer jag berätta om hur andra generationens Renault Espace under åren gått från bilsalongens monter till en jättesuccé i stora delen av 90-talet.


Bilsalongen i Genève 1991 var höjdpunkten då andra generationens Espace hade premiärvisning på Renaults monter, försäljningen av den nya kärran inte började förrän mitten på juli i hela Europa inklusive Sverige på en tid då det kryllade med sedaner och kombin på vägarna.

P36 som projektnamnet anger är aningen rundare på främre kofångaren än första generationens Espace men på den mekaniska sidan har den största skillnaden funnits både under motorhuven och djupt in i det galvaniserade rörramschassit, tre motoralternativ som ingick i olika modellutbud, därav en V6: a ur en Renault 25 och en förbättring i bakre hjulupphängningen gör att bilen blir mindre guppig i höga farter tillsammans med en annan nyhet nämligen en 4-stegad automatlåda i de senare årsmodellerna även om fyrhjulsdriften höll på att fasas ut på grund av minskad efterfrågan.

I och med framgången på första försäljningsåret har 100 stycken Espace RXE V6 Olympic blivit speciallackerade till Vinter-OS i Albertville 1992 som vi svenskar minns otroligt mycket med f.d. skidskytten Mikael Löfgrens dubbla OS-brons och Pernilla Wibergs slalomåk till guldmedalj.

På insidan är det inte mycket skillnad jämfört med föregångaren, instrumenteringen är nästan lik den föregående generationens interiör fast med förbättringar på mittkonsolen med placeringen av luftkonditioneringen och bäst av allt inkluderingen av CD-växlaren som standard i modellutbuden Helios och Grand Ecran V6.

Målet på 500 000 exemplar var uppnått i juli 1996 till glädje av grundaren Jean-Luc Lagardère och Matras ordförande Philippe Guédon, det 500 000: e bilen som tillverkades på fabriken i Romorantin-Lanthenay är en blå andra generationens Espace Grand Ecran 2.2i med hundratals namnteckningar från de anställda respektive bilracingens kändisar som till exempel fyrfaldige Le Mans-vinnaren Henri Pescarolo och f.d. standardvagnsstjärnan Jean-Pierre Beltoise, den bilen fortfarande finns kvar på dåvarande fabriken som numera är en museiutställning.

90-talets bilindustri handlade såklart om konkurrensen inom MPV-segmentet, redan 1994 hade Renaults bästsäljare i kategorin fått sju rivaler, fyra från SevelNord då PSA-gruppen samarbetade med Fiat-koncernen och tre från Volkswagen-koncernen i samarbete med Ford.

Efter cirka 316 500 exemplar har Espace II gått ur produktion och nästan hela världen har fått ögonen på vad nästa projekt skulle heta inför den stora evenemanget som är bilsalongen i Paris hösten '96.

http://www.matra-passion.com/Site/Voitures/Voitures/espace/espace2.html

Här är en film om tillverkningsprocessen av Renault Espace II år 1992


Presentationsfilm om Espace II av Renault UK


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar