10. Opel Tigra
Första generationens Tigra var bara en liten sportcoupé med andra generationens Corsa som tilltänkt plattform och hade en kortvarig konkurrens med Fords Fiesta-baserade sportcoupé Puma men till första kvartalet på 2004 lanserades den senaste generationen Opel Tigra på bilsalongen i Genève.
Specialbyggd av franska designdirektivet Heuliez är den numera lilla plåtcabben en förbättring i formgivningen gentemot den äldre sportcoupén och på den eran hade Tigran tre motoralternativ, två bensinmotorer monterade i Kaiserslautern respektive den tvärställda 1.3 liters dieseln hämtad ur en Fiat Punto och tyvärr hade produktionen lagts ner 2009 till följd av Opels utveckling av nya plåtcabben Cascada från ritningsbordet till full tillverkning.
9. Saab 9-3 Cabrio
I samma kalenderår hade cabrioletversionen av Saab 9-3 världspremiär med stort intryck från biltidningarnas recensenter, designen på fronten är densamma som i fyrdörrars-sedanmodellen men arkitekturen på bakvagnen är lite annorlunda med ett tredje stoppljus ovanpå bakluckan och en mer förfinad utseende på baklyktorna.
De flesta 9-3 Cabrio-ägare ofta väljer de mindre bensinmotorerna, främst den i två liters slagvolym och turboaggregat på 154 kilowatt, 1.9 liters dieseln är motorn som anpassas för diverse bränsleekonomi och långa bilturer.
I det här fallet monterades bensinmaskinerna på Opels motorfabrik medan vevaxeln fraktas till Sverige från Holdens anläggning i Port Melbourne samtidigt som de anställda på GM: s avdelning för drivlinan i Södertälje höll ansvaret för överladdningen.
2009 lades produktionen av 9-3 Cabrio ned på grund av biltillverkarens finanskris sedan de lämnade General Motors, köptes upp av Spyker och därefter gick Saab till nedläggning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar