1994 har Renault byggt en prototyp baserat på andra generationens Espace för att hylla tio års jubileum av franska biltillverkarens samarbete med Matra.
Idén med att montera en V10-motor ur en mästerskapsvinnande Williams F1-bil togs av Matras f.d. tekniske direktör Jean-Louis Caussin och enligt företagets VD Philippe Guédon har Renault fått hjälp av Williams-ingenjörerna John Cadd och Colin Watts respektive gamle lagledaren i Matras tävlingsavdelning Gérard Ducarouge att svetsa hela karosseriet med kolfiber för att få in motorn centralt där de två baksätesraderna i vanliga Espace normalt sitter.
En tiocylindrig motor på 830 hästar i en specialbyggd familjebil låter otroligt galet även om Alain Prost testkörde prototypen på Circuit Paul Ricard i hela fyra varv och gav lite extra PR-intryck på tabloiderna och Williams F1-grundaren Sir Frank Williams var på plats för att se Renaults specialbygge i över 300 knyck på raksträckan.
Idag står de två exemplaren på varsitt ände av Frankrike, den ena är på bilracingens monter på Matra-museet i Romorantin-Lanthenay medan exemplar nummer två är situerad vid entrén på Renaults tillverkningsanläggning i Flins.
Här är det officiella videoklippet på Espace F1
Trafikmagasinets inslag på SVT med programledaren Carl-Ingemar Perstad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar