lördag 29 juni 2019

Sagan om Renault Espace - Del 3

I dagens avsnitt ur den här fina serie kommer jag skriva en liten historielektion om Renaults enda specialbygge i samarbete med Matra.


1994 har Renault byggt en prototyp baserat på andra generationens Espace för att hylla tio års jubileum av franska biltillverkarens samarbete med Matra.

Idén med att montera en V10-motor ur en mästerskapsvinnande Williams F1-bil togs av Matras f.d. tekniske direktör Jean-Louis Caussin och enligt företagets VD Philippe Guédon har Renault fått hjälp av Williams-ingenjörerna John Cadd och Colin Watts respektive gamle lagledaren i Matras tävlingsavdelning Gérard Ducarouge att svetsa hela karosseriet med kolfiber för att få in motorn centralt där de två baksätesraderna i vanliga Espace normalt sitter.

En tiocylindrig motor på 830 hästar i en specialbyggd familjebil låter otroligt galet även om Alain Prost testkörde prototypen på Circuit Paul Ricard i hela fyra varv och gav lite extra PR-intryck på tabloiderna och Williams F1-grundaren Sir Frank Williams var på plats för att se Renaults specialbygge i över 300 knyck på raksträckan.

Idag står de två exemplaren på varsitt ände av Frankrike, den ena är på bilracingens monter på Matra-museet i Romorantin-Lanthenay medan exemplar nummer två är situerad vid entrén på Renaults tillverkningsanläggning i Flins.

Här är det officiella videoklippet på Espace F1


Trafikmagasinets inslag på SVT med programledaren Carl-Ingemar Perstad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar