fredag 7 juni 2019

Världens bästa sportbilar - Del 9

I dagens avsnitt ur serien om de exotiska bilarna som världen har skådat, den här gången kommer detta inslag handla om 90-talets vackraste skapelse byggd i Maranello.

2. Ferrari 355 Berlinetta


355: an är en uppföljare till den äldre modellen 348 som lanserades våren 1994, först ut var Berlinettan och anses av många som den bästa bilen i historieböckerna efter 308: an från mitten av 70-talet följt av 355 Spider med tygsufflett ett år senare tillsammans med targan GTS.

Framifrån har 355 Berlinetta en rundare kylargrill med mindre rektangulära lyktor eftersom föregångaren hade något större framlyktor, från sidan har föregångarens gälar blivit ersatta av luftintaget som ger mer aerodynamisk effekt men också maximal effekt till motorns prestanda.

Berlinettan liksom GTS och Spider har en förfinad 3.5 liters V8 nykonstruerad förhand på fabrikens gjuteri, namnet 355 anger motorns slagvolym och fem ventiler per cylinder.
Den avancerade bränsleinsprutningen lika med tändningssystemet och lättare vevstakar gör att den åttacylindriga motorn varvar till hela 8 500 i minuten, de första modellerna fram till slutet på produktionen är bilen länkad med en 6-växlad manuell låda och från och med 1997 installerade fabrikens tekniker en halvautomatisk låda, den första i sitt slag på en högprestandabil.

Bland de 11 000 exemplar som producerats i Maranello har 108 stycken blivit modifierade till tävlingsbanorna under namnet 355 Challenge och de flesta var beställda med manuell låda, när produktionen avslutades i maj 1999 ersattes den gudomliga 355: an med den något modernare 360 Modena och i mina ögon är 355 Berlinetta bland de fem bästa bilar Ferrari har någonsin byggt, jag tycker att den är riktig vacker på alla sätt och vis med riktig körglädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar