1. Jaguar XKR (X100)
Utvecklingen av Jaguars första sportcoupé sedan nedläggningen av den åldrade XJS började i oktober 1992 av biltillverkarens dåvarande designansvarig Geoff Lawson, några prototyper byggdes på vindtunneln under julafton 1993 långt före det formella patentgodkännandet sommaren 1994.
Instegsmodellen XK8 släpptes på bilsalongen i Genève 1996 innan säljsuccén tog fart några månader senare men Jaguars tävlingsdivision R-Performance ville göra något mer än bara finjusteringar på hjulupphängningen, till våren 1998 kom en starkare variant av denna vackra konstverk tillverkad i Solihull utanför Birmingham och namnet är XKR.
Det var nämligen så att Jaguar XKR använder en kompressor på den åttacylindriga motorn med slagvolymen på 4.2 liter även om ingenjörerna på fabriken gjort en ändring på intercoolern genom användning av en tvådelad drivaxel, kompressorn är hämtad ur en Ford F-150, ett av världens mest kända transportbilar och andra skillnader som återfinns i XKR gentemot originalet är de små fläktarna på motorhuven och en mindre bakspoiler.
Växellådan i de första årsmodellerna var en femstegad automatlåda utvecklade av tyska ZF Sachs, till den kompressormatade varianten har Jaguar köpt och installerat en femstegad automatlåda ur en Mercedes S-klass av typen 5G-Tronic men bäst av allt har de senare årsmodellerna av XKR blivit förbättrad genom en omarbetad bakre hjulupphängning som var vanliga XK8: s akilleshäl och fått in en sexväxlad automat utvecklad och monterad av just ZF Sachs.
Jag tycker att den här Jaggan är både vacker, körglad och sist men inte minst värd att bli en modern klassiker, på plussidan är ljudet på V8: an otroligt stark och för mig så passar XKR perfekt för långa distanser och även perfekt anpassad för racerbanan, på minussidan däremot får jag inga kommentarer om det utan det är bara en säker sportcoupé och inget annat.
Här är ett inslag om Jaguar XK med Jeremy Clarkson i ett avsnitt ur klassiska Top Gear från 1996
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar