lördag 4 april 2020

Hantverkare på fyra hjul - Del 8

Tyske bildesignern Thomas Ingenlath var mannen bakom arkitekturen på Skodas enda moderna hantverkarbil, redan efter designstudiet Roomster Concepts presentation på bilsalongen i Frankfurt anno 2003 har tillverkningen av den verkliga produkten fått grönt ljus av moderbolaget Volkswagen AG: s ledning och tre år senare i Genève är den riktiga vagnen lanserad på pressträffen i salongens första utställningsdag.

Namnet Roomster är en blandning mellan engelska orden "Room" och "Roadster", man tillkännager utrymmet i kabinen som länkas samman med den sportiga känslan bakom ratten, exteriört är fronten hämtad från småbilen Fabia II, sidoprofilen är som en berättelse i två halvor då de främre dörrarna har exakt samma arkitektur som i Fabia men bakdörrarna är något större med de dolda handtagen som har samma mekanism som i Seat Leon av den andra generationen och bakvagnen är i rät vinkel, 90 grader för att vara exakt från C-stolpen ner till bakluckan.

Mekaniskt sett är Roomstern baserad på beståndsdelar från olika modeller inom Volkswagenkoncernen, bakre hjulupphängningen kommer från första generationens Audi A3 medan framvagnen var i grund och botten en Volkswagen Polo IV, båda modellerna kommer från PQ24 respektive PQ34-modellen eftersom framhjulsdriften var bilens positiva faktor från första början.

På insidan känns allting ombonat och rymligt, till exempel när man tänker på baksätesutrymmet med den nya fällbara VarioFlex-sätet som har en 40/20/40-konfiguration istället för den sedvanliga delningen 40/60 och de är avtagbara för att få plats med två mountainbikecyklar.
Här framme på instrumentpanelen så känner föraren igen alla knappar och reglage från VW-koncernen, den är väl ihopsatt med de lättavlästa mätarna respektive de exklusiva material som Skoda använder på sina tygsäten, dessutom är bilradion lätt att använda trots att den är från första generationens Volkswagen Touran och uppåt.

Sju modellutbud tillgängliga i denna otroligt fina vagn från den tjeckiska firman inklusive äventyrsmodellen Scout, de flesta Roomster-ägare i Europa valde utbudet Ambiente med en 1.6 liters bensinmotor på 105 hästar länkad med en femväxlad manuell låda, här i Sverige är dieslarna ganska populära och 1.4: an i Elegance-utförande var en bästsäljare på den svenska marknaden, efter den kosmetiska ändringen skedde en liten rekyl i valet mellan bensin eller diesel, två tredjedelar av svenska Roomster-ägare tycker att 1.2 liters TSI-motorn har allt vad som krävdes, tillräckligt med vrid i låga farter och en lägre servicekostnad för bättre körbarhet.

Vägegenskaperna i Skoda Roomster är stabilt med en god åkkomfort på plussidan, speciellt i fjädringen och styrningen har tillräckligt med precision både i snäva svängar och i feldoserade kurvor då den sköts med gashydraulik, bromsskivorna fram är ventilerade, främre hjulupphängningen kränger inte vid höga farter och framförallt har bilen fått fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest med höga poäng i vuxenskydd och barnskydd.

Efter snart tio år på nacken är Roomster och dess transporttvilling Praktik nedlagd, denna vackra högbyggda kärra har blivit ersatt av två modeller, halvkombin Scala respektive crossovern Kodiaq.







Provkörning av Skoda Roomster årgång 2011


Kort dokumentärfilm om Roomsters väg från koncept till verklighet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar