1. Ferrari 550 GTS
Sagan om Ferrari 550 Maranello i tävlingsutförande började på Italtecnicas verkstad i norra Italien under slutet av 90-talet, prototypmodellen 550 GT först provkördes som testbänk till den kommande racerbilen som följer FIA: s reglemente i de kommande åren och allting ledde till två entreprenörer som utvecklade den nya GTS-versionen, fransmannen Stéphane Ratel och tyske investeraren tillika motoringenjören Franz Wieth.
550 GTS som det heter i folkmun gjorde sin fullständiga tävlingsdebut i FIA GT-serien år 2001 med tre olika stall som driver varsitt chassi, bland annat Team Rafanelli med utvalda förare som Eric van de Poele, Domeinco Schiattarella, Marc Duez och Emanuele Naspetti, i den senare delen av säsongen hade den Prodrive-trimmade Ferrarin slagit igenom med två segrar då Rickard Rydell fick stå högst upp på pallen med en specifik co-driver i respektive tävling, på Spielberg åkte gubben från Vallentuna med tvåfaldige BTCC-mästaren Alain Menu och på spanska Jarama delade han sportsäte med holländaren Peter Kox.
Utseendemässigt är 550: an för mig racingvärldens vackraste GT-vagn, allting beror på avgasrörens positionering, den breda kylaröppningen, de fantastiska gälarna på motorhuven inklusive den igenkända luftintaget från den vanliga gatlegala sportbilen.
Från sidan ända ner till bakvagnen är de bakre hjulhusen på exakt samma dimensioner som vanliga 550: an, den största skillnaden finns närmast den lilla bakre sidorutan och varför just det, ja för att den lilla öppningen fungerar som luftutblås till kylning av bakbromsarna, därefter kommer vi till den viktigaste aerodynamiska delen som är bakspoilern, hela den ultralätta delen gjort av kompositmaterial sitter upprätt och i höjd med bakre vindrutans övre hörn, spoilern fungerar som en upp och nervänd flygplansvinge för att trycka ner bilen till ökad downforce och mindre turbulent luft.
Interiören är simplistisk med bara en ratt, en varvräknare framför dig och en växelspak för extra känsla, alla reglage för lyktor, vindruteuppvärmning, bränslepump, strömbrytare, tändning och startknapp är kontrollerade i den elektroniska lådan där armstödet vanligen sitter och när man startar motorn så hör man bruset i friläge innan man ger sig iväg på banan.
På tal om den ljuva symfonin så kommer en del fakta att komma ihåg som racingentusiast, motorn är en frontmonterad V12: a med 65 graders vinkel mellan cylinderbankarna, slagvolymen gick upp från 5.5 liter till sex liter för att vara exakt i tävlingssyfte, den pumpar ut 596 hästkrafter och det låter ganska kolossalt i en bil som väger cirka 1 100 kg, hjulupphängningssystemet på båda sidor är den samma som gatbilen, keramikbromsarna är ventilerade och växellådan från Xtrac var av samma konstruktion som Rickard Rydells Volvo S40 fast monterad på tvären för bättre viktfördelning.
Bortsett från det vackra ljudet och den strålande looken har 550 GTS i stort sett dominerat FIA GT-serien under 00-talets början trots en tuff debut på Le Mans som slutat i dramatiska konsekvenser, 2002 var ett bra år för BMS Scuderia Italia, det blev fyra segrar varav tre raka med ekipaget Jean-Denis Deletraz och Andrea Piccini och ett år senare fick laget äntligen vinna teammästerskapet med radarparet Tomas Biaggi och Matteo Bobbi, på samma årgång hade en Prodrive-trimmad 550 GTS äntligen slagit Chevrolet Corvette i produktionsklassen på Le Mans.
Ett bra 2003 följdes av en ännu bättre 2004 när 550: an skördade sex segrar den säsongen varav ett från monegaskiska JMB Racing på Donington Park, tävlingsåret 2004 var ganska speciell för två saker, dels när fabriksteamet revanscherade sig till seger på Spa 24 timmars och dels när Rickard Rydell, Darren Turner och Colin McRae var på Circuit de la Sarthe och korsade mållinjen som trea i GT1-klassen.
Därerfter kunde 550: an avsluta sin tävlingskarriär med ett deltagande i den nya högsta divisionen av alla sportvagnsmästerskap, BMS Scuderia Italia äntrade den andra upplagan av Le Mans Endurance Series som försvarande mästare av FIA GT-serien från det gångna året tillsammans med ett par andra aktörer från samma serie som exempelvis brittiska Cirtek Motorsport med ryska investerare.
I kalenderåret 2005 hade den gudomligt tjusiga 550 GTS tagit hem alla deltävlingar utom en, på de två första deltävlingarna fick varsitt ekipage i BMS Scuderia Italia stå högst upp på pallen, i nästa deltävling på brittisk mark hade Jaroslav Janis, Robert Pergl och Peter Kox fixat det tjeckiska kundleverantörsteamets överraskande seger och på säsongsavslutningen i Turkiet var det kamp om viktiga poäng, i tabellen var det ledande ekipaget i BMS Scuderia Italia som dragit det längsta strået, Christian Pescatori och hans schweiziske kollega Toni Seiler vann mästerskapet med exakt samma poäng men också vunnit tiebreaken med flest antalet segrar.
När bilen fick så småningom legendstatus kunde Microsofts spelutvecklare addera GT-racern i Forza Motorsport-serien på Xbox 360, tidigare i skedet hade svenska Simbin Development utvecklat GTR 1 och GTR 2, de officiella FIA-certifierade datorspelen och det gör att många gamers världen över återfår sina gamla minnen från Spa 24 timmars och köra samma bil som hjältarna från FIA GT-serien.
Amatörvideo från provkörningen av Colin McRaes Ferrari våren 2018
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar