9. TVR T400R
TVR hade en bra tävlingsarv hemma i Storbritannien då enhetsklassen Tuscan Challenge arrangerades i samband med BTCC: s tävlingskalendern från slutet av 80-talet ner till mitten av 90-talet, sedan fick den lilla biltillverkarens ägare Peter Wheeler en idé på att bygga en konceptbil med två raka sexor ihopsatta för att skapa en stor vinkeltolva på 790 hästar men följetongen blev kortvarig, projektet suddades ut till följd av den dyra produktionskostnaden.
Ett par år senare var TVR tillbaka på racerbanorna, speciellt i de första åren med hemmabygget som bär namnet Tuscan-R eftersom detta var modellen som konstruerades i kompositmaterial för att sedan tävla i British GT innan de anställda höll på att bygga fyra chassin anpassade för långdistansracing.
Sommaren 2003 var perioden då TVR gjorde sin tävlingsdebut på Le Mans 24 timmars i GT2-klassen, båda T400R-chassin var först trimmade av Racesport Salisbury och hade varsitt ekipage med tre inhemska förare, bland andra f.d. FIA GT-specialisten Tim Sugden och tyvärr blev långdistansdebuten en bitter eftersmak när bil nummer 91 snurrade ut i sandfållan och senare på kvällen fick Mike Jordan stöta på växellådsproblem och tvingades bryta.
Tolv månader framåt hade Hugh Chamberlains manskap köpt två nya TVR T400R före nästa upplaga på Circuit de la Sarthe och där gick det bättre, båda lila kärrorna sluta 21: a och 22: a totalt men kategorimässigt har åttondeplatsen inneburit den engelska konstruktörens direkta entré till Le Mans Endurance Series anno 2005 och på säsongens första deltävling i ett dimmigt Spa Francorchamps hade Lawrence Tomlinsons stall Team LNT i GT2-klassen för första och hittills enda gången slagit Porsche i den internationella scenen med f.d. BTCC-stjärnan Warren Hughes och Jonny Kane bakom ratten.
Det bästa som återfinns under karosseriet är den raka sexcylindriga motorn, slagvolymen är på fyra liter och utvecklar 400 hästkrafter, något mindre än gatlegala T440R på grund av den aerodynamiska effekten, stötdämparna är justerbara liksom fjädringen, krängningshämmaren var gjord av titan och växellådan är också gjord av samma material med sex växlar.
Efter bara några få säsonger i British GT och en internationell klasseger tvingades bilmärket att bli sänkta med en nedläggning men tävlingsbilen var kvar i gott skick och används fortfarande i den historiska racingsammanhanget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar