fredag 17 april 2020

Världens bästa GT-bilar - Del 3

I dagens avsnitt kommer jag skriva om en bil som inte är bara strålande i utseendet, utan har mycket kraft och tillförlitlighet i full blås på Japans kända racerbanor.

8. Nissan GT-R Nismo GT500


Det japanska sportbilsmästerskapet Super GT lockade storpublik de senaste åren när de tre största biltillverkarna Honda, Nissan och Lexus slåss om favoritskap till segern, den förstnämnda valde att fortsätta tävla med den gamla bilen i minst två år till då Lexus SC430 i tävlingsutförande skördade flera segrar under de två första åren inklusive första titeln säsongen 2006 med André Lotterer och Yuichi Wakisaka i förarsätet, Nissan däremot hade redan blivit mästare med en 350Z år 2004 och det krävdes en förändring med en ny bil och en ny motor som ersätter den gamla V6: an.

I mitten av januari 2008 på bilsalongen i Tokyo hade Nismo som är Nissans tävlingsdivision presenterat sportvagnen R35 GT-R i GT500-utförande, nytt för 2008 var de breda panelerna för att få plats med Bridgestones lågprofildäck, aerodynamiken är aningen förbättrad gentemot föregångaren, ny design på bakvingen för mer downforce och inuti cockpit har forskarna tillverkat en ny ratt med växelindikator, varvräknare och elektronik från Magneti Marelli.

Motorn är en frontmonterad V8 på 4.5 liter med direkt bränsleinsprutning, fyra ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar och 90 graders vinkel mellan cylinderbankarna, siffrorna talar sitt språk eftersom den utvecklar 505 hästkrafter och bakhjulsdriften gör att accelerationstiden från 0-100 är på cirka fyra sekunder.
Hjulupphängningen med dubbla länkarmar fram och bak är specialkonstruerade inom Nismo, samma sak gäller även kolfiberchassit ovanpå rörramen, de ventilerade bromsskivorna och belägg är gjorda av keramik i alla fyra hörn och den 6-växlade sekventiella lådan tillverkades av tyska ZF Sachs eftersom i de två första utvecklingsåren hade föraren använt en vanlig växelspak och från och med 2010 är paddlarna som i en LMP1-racer den rätta faktorn.

I dess första säsong har den tävlingsorienterade Nissan R35 GT-R blivit en omedelbar succé med tre fabriksbilar (två från Nismo själva och en trimmad av Calsonic Team Impul) och två satellitbilar (Kondo Racing respektive Hasemi Motorsport) i GT500-klassen, sju segrar av nio möjliga var en märkbar prestation, tre av dessa gick till Xanavi Nismo med Satoshi Motoyama och fransmannen Benoît Tréluyer och räckte till mästerskapstiteln anno 2008, den välkända mörkblåa Calsonic-bilen vann Suzuka 1000 km inklusive säsongsfinalen på Fuji Speedway medan satellitteamen fick varsin seger, en på Sepang-banan i Kuala Lumpur och en på Twin Ring Motegi.

Tre år senare har bilen återfått tronen genom satellitteamet S-Road MOLA, båda gångerna fick Ronnie Quintarelli och hans co-driver Masataka Yanagida stått högst upp i poängställningen innan det nya tekniska reglementet med fyrcylindriga motorer och standardiserad aerodynamik trädde kraft inför säsongsupptakten 2014.

På tal om TV-spel är R35 GT-R medverkande i Gran Turismo 5 och 6, jag gillade den här bilen så mycket att jag brukade vinna vartenda race inklusive Nürburgring 24 timmars trots brådskande problem med bakdäcken på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar